God man, förvaltare och förmyndare

Vad är en god man?
En god man hjälper en annan person

med personens ekonomi,

kontakter med myndigheter och

med att personen får det

den har rätt till.

 
En god man kan hjälpa till

med att betala räkningar,
att personen får rätt vård och boendeform,

att söka bostadsbidrag om det är aktuellt

med mera.

 

En god man ska se till

att personen har det bra

och får den hjälp han eller hon behöver.

 

Vad är en förvaltare ?
En förvaltare hjälper en annan person

på samma sätt som en god man gör.


En person som inte kan ta hand

om sina pengar kan få en förvaltare.


En förvaltare tar hand om personens räkningar
och det som personen äger.


Det är förvaltaren som bestämmer

för personens bästa.


Förvaltaren får inte bestämma i frågor om
bostadsort, giftermål eller rösträtt.

  
Vad är en förmyndare ?
Alla barn som är under 18 år

ska ha en förmyndare.


Det är oftast barnets föräldrar

som är förmyndare
och har hand om barnets pengar.


Behov av god man ?
En person som behöver en god man

kanske inte förstår det själv.
Då ska andra personer anmäla

att personen behöver en god man.


Är någon person i behov

av god man ska kontakt
tas med överförmyndaren

så att hjälp kan ordnas.


Myndigheter kan ha en skyldighet

att anmäla om en person

behöver en god man.

Socialnämnden, kommunen och chefer i

hälsovården och sjukvården måste anmäla

om en person behöver en god man.

 
Vad är överförmyndare ?
I alla kommuner finns det en överförmyndare.


Överförmyndaren ser till att god man,

förvaltare

och förmyndare följer lagen.

 

Har du frågor?

Om du vill fråga något kan du ringa till kommunens växel.
Be att få prata med överförmyndar-handläggaren.

 

Telefonnumret till växeln är 0554-191 00.

 


 

 


Informationsägare: Anders Edman, Överförmyndarhandläggare, tfn 0554-191 14
Sidan uppdaterad av: Agneta Hultin 2011-04-20 14.12.19