Du som har svårt
att gå eller röra dig
och inte kan åka
vanlig buss eller tåg
kan söka färdtjänst.
Färdtjänst betyder att
du åker taxi eller minibuss.
Det finns också något
som kallas riksfärdtjänst.
Riksfärdtjänst är resor
utanför kommunens
vanliga färdtjänst-område.
Du måste ha ett tillstånd
för att få åka färdtjänst
och riksfärdtjänst.
Klicka här för ""Ansökningsblankett för färdtjänst" (PDF)
Klicka här för "Underlag för läkarintyg" (PDF)
Riksfärdtjänst
Du måste ansöka om riksfärdtjänst
senast 10 vardagar före
den dag du vill resa.
Om du ska resa under en
storhelg, som jul eller nyår
måste du ansöka om riksfärdtjänst
senast 20 vardagar före
den dag du vill resa.
Klicka här för "Ansökningsblankett för riksfärdtjänst" (PDF)
Har du frågor?
Om du har frågor om färdtjänst
kan du ringa Värmlandstrafik.
Telefonnumret är 0563 - 532 81.
Telefontid: 8 - 12, helgfri måndag till fredag