Vem bestämmer i kommunen?

Du som bor i Kils kommun väljer vilka politiker
som ska bestämma i Kil.

 

Kommunfullmäktige

Man röstar på politiker
till kommunfullmäktige vart 4:e år.

 

Det är kommunfullmäktige
som bestämmer i kommunen.

 

Hur många politiker från varje parti
som får vara med i kommunfullmäktige
beror på hur många röster partiet får.

 

Kommunfullmäktige bestämmer
om kommunens pengar och planer.

 

De bestämmer
hur nämnderna i kommunen ska arbeta.

 

Kommunfullmäktige bestämmer
vilka politiker som ska
vara med i kommunstyrelsen.

 

Kommunstyrelsen

Kommunstyrelsen leder kommunens arbete.

 

Kommunstyrelsens ordförande
i Kil kallas för kommunalråd.


Kommunstyrelsen ger
förslag till kommunfullmäktige
om hur kommunen ska arbeta.

 

Sedan röstar kommunfullmäktige ja eller nej.

 

Fotografier

När du klickar här får du se fotografier
på ordförande i Kils kommuns nämnder
och kommunfullmäktige.

 

 

 


Informationsägare: Cecilia Hurtig, Administrativ chef, tfn 0554-191 01
Sidan uppdaterad av: Agneta Hultin 2011-04-14 15.32.33