Besök hos Hallquists och Tipro

Familjeföretag var temat för månadens företagsbesök den 8 september.

Hallquist Återvinning AB

Fjärde generationen är på väg att ta över ledarskapet för Hallquists Återvinning AB i Kil. Skrot är inte bara skrot.

Farfar Oskar började med att ta hand om och sälja skrot redan 1929. Han jobbade på sågen på Hannäs och som många andra drygade han ut lönen med just skrotinsamling och försäljning. Verksamheten gick bra, 1967 bildades aktiebolaget och tre år senare flyttade företaget till den nuvarande platsen på Lersäters industriområde.

Tentakler i hela världen

Hallquists köper skrot från industrier, återvinningsföretag, rivningsfirmor, bönder, entreprenadföretag – och andra skrotfirmor runt om i landet. Verksamheten har också en två filialer - en i hamnen i Otterbäcken som tar emot skrot för export på båt och en i Nykroppa där man framför allt skrotar lok och tågvagnar. Järnvägsvagnar svarar för en tiondel av den totala skrotade volymen.

Varje dag kommer transporter med skrot till och från anläggningen i Kil. Hallquists har två egna lastbilar, men hyr också in bilar för att klara hanteringen. Företaget importerar och exporterar också från andra länder. Främst sker handel med Norge, men även Tyskland är en stor mottagare av skrot. Totalt omsätter företaget mellan 20 och 30 000 ton skrot och mellan 80 och 120 miljoner kronor per år.

– Vi köper och säljer väldigt sällan till privatpersoner och vi hanterar inte några kontanter. Det här är en ren professionell verksamhet - företag till företag, säger Anders Hallquist som är VD sedan 1990-talet.

Medarbetarna viktiga

Totalt arbetar 16 personer i företaget. För att behålla kompetent personal har bolaget bland annat infört ett vinstdelningssystem där 10 % av vinsten delas ut till medarbetarna.

Skrothandel är konjunkturkänslig och det gäller att ständigt följa valutan och prisutvecklingen. Ett ändrat kilopris på järn eller försvagad valuta kan betyda mycket på en hel båtlast.

– Det är både miljömässigt och mycket billigare att producera från järnskrot än från malm, Vårt segment har fungerat allra längst på återvinningsmarknaden. Det har, och är, lönande att ta hand om metallskrot, berättar Anders.

Tipro AB

Billackerare Åke Andersson målade sin första bil när han var fjorton år. Idag – femtio år senare – driver han en av Sveriges ledande grossistföretag inom billackering. Och verksamheten finns i Kil.

Åke startade sin billackering hemma i garaget. Färgen han arbetade med var mycket dyrare i Sverige än i övriga Europa. Under en rallycrosstävling kom Åke av en slump i kontakt med en holländsk färgtillverkare, som hade bra priser. Han började själv importera och sålde även materialet, utan mellanhänder, till kollegor.

I Kil sedan 2002

Företaget startades 1992. Successivt växte företaget ur garaget, Åke letade prisvärd mark och sedan 2002 finns företaget i Kil. I företagets lokaler finns flera kontor, butik och en komplett billackeringsanläggning med slipplats och lackbox – en anläggning som också används som utbildningscenter för kunder. De anställda har mångårig erfarenhet.

– Lackering är ett hantverk som kräver stort kunnande. Lufttryck, luftfuktighet och en mängd olika parametrar påverkar resultatet, berättar Åke.

Bred verksamhet inom lackering

Idag är Tipro AB en av Sveriges ledande grossister inom billackering med återförsäljare runt om i landet. Varje dag kommer importerade varor från bland annat Taiwan, USA och Italien till lagret på Lersäters industriområde. Digitaliseringen har skapat nya möjligheter och sedan 2011 driver Tipro också en webbutik.

Förutom lackeringsvaror säljer företaget lackboxar och kan hjälpa till att skapa färdiga lackanläggningar från tom hall. Idag finns ungefär 150 lackboxar runt om i Sverige som Kilsföretaget Tipro står bakom.

Familjeföretag

Åkes son Patrik är VD och de driver företaget tätt tillsammans. Åkes exfru Kristina är delägare och hans dotter jobbar med bokföring. Bland personalen finns även en granne som varit med sedan start.

Tipro AB har idag 16 anställda, varav flera utesäljare som arbetar runt om i landet. Kunderna är främst återförsäljare och billackeringsföretag och Stockholm är den största marknaden. 2016 omsatte Tipro 26 miljoner.

Vill du ha besök? Kontakta Bo Thunberg på telefon 0554-194 13 eller e-post: bo.thunberg@kil.se för att boka in ett möte.

Under företagsbesöken lära kommunen lära sig mer om företagen och deras förutsättningar. Företagarna får chans att ställa frågor eller berätta om sina erfarenheter som företagare i Kil.