Besök hos nyetablerade Kilsföretag

Varje månad genomför kommunen besök hos två Kilsföretag. De lokala företagarna får tillfälle att berätta för både politiker och kommunanställda om sin verksamhet och planer för framtiden.

– Syftet är att kommunen och det lokala näringslivet ska lära känna varandra. Vi vill också ge medarbetare i kommunen möjlighet att bättre förstå företagarnas vardag och verklighet, säger näringslivschef Bo Thunberg.

Under november månads företagsbesök fick vi lära oss mer om Komposithallen och Silas garage.

Svävande Grönlandsplaner ledde till komposit i Kil

Det var när Marcus Nordström arbetade med svävare som han fick idén om mobila hangarer anpassade för de tuffa väderförhållandena på Grönland.

Marcus kom i kontakt med ett Vålbergsföretag som skapat en prototyp i komposit för skidtunneln i Torsby. Det ena ledde till det andra och idag, sju år senare, driver han Komposithallen.

Tidigare hade företaget sitt säte i Karlstad, men Marcus letade prisvärda lokaler och sedan juni finns fabriken på ett industriområde i Kil.

Byggskivor i komposit

Komposithallen producerar och levererar färdiga byggskivor i komposit. Skivorna är välvda och bildar tillsammans sektioner, som sätts samman till en färdig hall. Hallarna är livsmedelsklassade, fuktmotståndiga och isolerade. Eftersom komposit väger mindre än exempelvis betong, är byggmaterialet enkelt att frakta och monteringen kräver bara en mindre hjullastare.

– Byggnaderna har samma tekniska fördelar som tält, men med prestanda som en isolerad plåthall, berättar Marcus.

Monteringen går snabbt. Rutinerade montörer kan bygga ihop 15 kvadratmeter färdig byggnad på ungefär 30 minuter. Eftersom hallarna också är möjliga att montera isär och flytta krävs det bara ett tillfälligt bygglov för att få byggnaden på plats.

Rekryteringsbehov

Totalt arbetar sex personer i företaget och planer finns på att rekrytera fler. Komposithallen har inlett ett samarbete med en automattvättskedja och kommer att leverera ett större antal tvätthallar i komposit under de närmsta månaderna.

Eftersom konstruktionen är unik är den främsta utmaningen att nå ut och kunna visa fördelarna med ett nytt, oprövat system.

– Mitt mål är att visa att det här fungerar, att vi ska bli ett självbärande företag. Idag bygger vi i polyester, glasfiber och polyetanskum, men om några år hoppas jag att vi ska kunna samarbeta med den värmländska skogsnäringen och använda biokomposit, säger Marcus.

Med kärlek till bilar och Kil

– Jag har älskat bilar sedan jag var liten, säger Sila Homsi, som driver Silas garage på Storgatan i Kil.

I större delen av sitt liv har han jobbat med bilar på olika sätt. Karriären som bilmekaniker och rekondare inledde han i Libanon. 1995 fortsatte han hos en större bilfirma i Karlstad. Han har också varit med och startat bilverkstad tillsammans med andra.

Utmaning och frihet

Våren 2017 fick Sila tag på en nedlagd mack på Storgatan, hyrde in sig i lokalerna och startade egen bilverkstad - Silas garage. Att vara ensamföretagare är både en utmaning och en frihet. Allra bäst trivs Sila när han får stå i smörjgropen och skruva på en bil.

- Eftersom jag har varit mekaniker så länge har jag lärt mig allt från början. Det är viktigt att kunna grunderna och förstå tekniken bakom datorerna i dagens bilar, berättar han.

Företaget har tre ben – service, försäljning och biltvätt. För tvätten använder Sila sig av en ångtvätt. Ett miljövänligt och skonsamt sätt att tvätta, enligt Sila - och ännu ganska nytt i Sverige. Vattnet värms upp till 180 grader och totalt två liter vatten går åt för att tvätta bilen både ut- och invändigt.

Bilförsäljning

Sila har under hösten också utökat verksamheten med bilförsäljning. Han köper in, fräschar upp och lagar bilar innan han säljer dem vidare. Sila har tidigare drivit butik i Kil, är välkänd på orten och varsam om förtroendet hos sina kunder.

– Jag skulle säga att kundnöjdheten är extra viktigt för oss som jobbar på en så liten ort som Kil. Det går inte att lura någon. Ryktet från en missnöjd kund skulle sprida sig snabbt, konstaterar Sila.

Lämnar inte Kil

Idag är lokalerna begränsade till utrymmet, men Sila har planer på att växa. Men att flytta från Kil är inget alternativ.

– Jag har bedrivit verksamhet här i snart 17 år och lämnar inte Kil! Jag trivs jättebra här, säger Sila.

Vill du ha besök? Kontakta Bo Thunberg på telefon 0554-194 13 eller e-post: bo.thunberg@kil.se för att boka in ett möte.