Besök hos viktiga småföretagare

Visste du att över 1000 av de cirka 1 200 företag vi har i Kils kommun är en- eller fåpersonsföretag? Det speglar också hur det ser ut i övriga Sverige.

– Nästan all tillväxt i Sverige sker hos småföretagen. De är oerhört viktiga, säger Bo Thunberg, näringslivschef i Kils kommun.

Det var en av anledningarna till att oktober månads företagsfredag var förlagd till just två småföretagare: AnnGreth Eriksson som driver Småkläder i Kil AB och Karin Löfberg som driver Kils Leksaksbutik.

Småkläder AB
Interiör från butiken. Detalj i förgrunden, ägaren oskarp i bakgrunden

Tufft men roligt med eget

Att vara egenföretagare är tufft men roligt konstaterar AnnGreth Eriksson. Hon jobbar i sin butik sex dagar i veckan, oftast ensam.

– Det är mycket att tänka på och mycket runt om, men jag har ett stort socialt nätverk runt omkring mig som jag har fått mycket hjälp av.

AnnGreth har också en del erfarenhet sedan tidigare – hon gick en KY-utbildning för chefer/ledare inom handel 2009 och hon har arbetat som biträdande chef i en butik i Charlottenberg. Många Kilsbor har också träffat AnnGreth på Järnvägscaféet där hon jobbade innan hon startade sin butik.

För pyttesmå och stora barn

I december 2015 avvecklades butiken Gammalt & Nytt när ägaren gick i pension. Lokalen blev ledig, AnnGreth fick dessutom klart med det klädmärke, Name it, som hon ville ha, plus några andra starka märken.

– Jag fick in det jag ville ha. Märken med bra kvalitet som inte går att köpa hos de stora kedjorna, säger hon.

I butiken finns kläder för barn i storlekar från 44, för prematurer (för tidigt födda barn) till 176. Nyföddpresenter är populärt att köpa här, men det som säljs mest är kläder till barn från fem år och uppåt.

Lyckat beslut

Konkurrensen är hård – dels från de större kedjorna, men i synnerhet från e-handeln. Hon funderar över möjligheten att starta en egen webbutik, men det finns svårigheter där också, så den idén är fortfarande i sin linda.
Även om det inte är helt enkelt att leva på att driva klädbutik i Kil, är AnnGreth nöjd med sitt beslut att starta eget.

– Jag har inte ångrat det en sekund! Jag får planera och bestämma själv och har friheten att styra över det utbud jag erbjuder, säger hon.

Kils leksaksbutik

Karin Löfberg går mot strömmen inom leksaksindustrin. När de större kedjorna har allt större makt driver hon en helt egen, fristående butik, med kontroll över service och utbud.

I nya lokaler

Karin startade leksaksbutiken i mars 2016, efter att hon flyttat till Kil med familjen ett par år tidigare. Efter att ha drivit webshop med inredning och barnartiklar, och med flera års bakgrund som anställd på större leksakskedjor, kände hon sig redo för utmaningen.

Storgatan har varit adressen för Kils leksaksbutik sen starten, men i början av hösten flyttade verksamheten till nya lokaler. De tidigare lokalerna var trångbodda och när den dubbelt så stora grannbutiken blev ledig agerade Karin snabbt.

Service viktigaste konkurrensmedlet

Många av kunderna är Kilsbor, men en kundundersökning visar också att ryktet om leksaksbutiken spridit sig – flera av kunderna kommer från Munkfors, Karlstad och Hammarö.

– Kvalité och den personliga servicen är våra främsta konkurrensmedel. Folk vill ha service, det är inte svårare än så, berättar Karin.

Förutom ett vänligt bemötande och inslagning av paket är det viktigt att ha kunskaper om sortimentet och produkterna. Hon och personalen ser till att hela tiden underhålla kompetensen och går kurser i bland annat leksakers säkerhet.

– Dagens kunder är väldigt medvetna och vi får en hel del frågor om till exempel plast, säger Karin.

Den största konkurrenten är, enligt Karin, surfplattorna. Många barn leker inte i samma utsträckning som tidigare.

Ökar omsättningen

Kils leksaksbutik har över 1000 artiklar från 20-25 olika leverantörer. Sortimentet utökas varje vecka och för att marknadsföra sig försöker Karin hitta på happenings i och kring butiken. Sociala medier har också en betydande roll.  Omsättningen ökar och har överstigit Karins förhoppningar – från budgeterade 950 000 kronor till cirka 1,5 miljoner per år. För att klara av allt som krävs har Karin också en anställd – Jessica – och innan jul tar hon in ytterligare en person, anställd under den begränsade säljtoppen.

Som småföretagare gäller det att hela tiden vara redo, jobba hårt och ligga flera steg före. De Halloweenartiklar som skyltas idag beställde Karin redan i mars.

– Man måste tycka att det här är kul, annars blir man tokig, säger Karin.

Vill du ha besök? Kontakta Bo Thunberg på telefon 0554-194 13 eller e-post: bo.thunberg@kil.se för att boka in ett möte.

Under företagsbesöken vill kommunen lära sig mer om företagen och deras förutsättningar. Företagarna får chans att ställa frågor eller berätta om sina erfarenheter som företagare i Kil.