Hoppa till huvudinnehållet

Kontakta Kilsbostäder

Telefon
0554-192 20
Telefontid
kl 8-9.30, 10-12
E-post
info@kilsbostader.se
Besökstid
vardagar kl 13-15
Besöksadress
Rosengränd 12
665 32 Kil

Vanliga frågor

Inflyttning   Hyra   Uppsägning    Garage och p-plats   Övriga frågor

Inflyttning

Välkommen till ditt nya boende! Att flytta in i en ny lägenhet är för de flesta av oss inspirerande och en ny start på livet. För att underlätta de praktiska bestyren har vi samlat några punkter som påminnelse för dig som är nyinflyttad. 

Du kan flytta in från och med kl 12.00 den dag som anges i kontraktet. Om dagen infaller på en lördag eller helgdag så gäller kontraktet från kl 12.00 första vardagen i månaden.

Tidigare inflyttning

Överenskommelse om tidigare inflyttning mellan avflyttande hyresgäst och inflyttande innan ditt kontrakt börjar att gälla? Då räknas det som en andrahandsuthyrning! 

Problem som uppstår när det gäller nycklar, städning etc. får ni själva reda ut. Ett tips är att ni har en tydlig överenskommelse om villkoren.

Nycklar vid inflyttning

Dina nycklar till lägenheten, tvättstugan och förrådet utlämnas via receptionen. Du når oss på telefon: 0554-192 20. 

Hyra

Betalning

När ska hyran betalas? 
Svar: Hyran ska betalas i förskott, senast den sista vardagen i månaden. Om inte hyran betalas i tid skickas skulden vidare till Svea Ekonomi.

Autogiro

Kan hyran betalas via autogiro ?
Svar: Ja det går utmärkt. Blankett för autogiro finns att hämta på vårt kontor på Rosengränd 12 eller kan laddas ner från vår hemsida, se under blanketter.

Hyresavtal m m

Har Du frågor om hyresavtal, garage, parkering eller förråd, välkommen att kontakta Anki Persson, tfn 0554-192 20.

Uppsägning av lägenhet

För lägenheter är uppsägningstiden tre månader, om inget annat anges i kontraktet. Det innebär att hyresavtalet upphör att gälla tidigast vid det månadsskifte som infaller tre kalendermånader efter den skriftliga uppsägningen.

Exempel: Om du ska flytta den 31 oktober, behöver vi ha din uppsägning senast den 31 juli.
Följande undantag finns dock: Dödsbo till avliden kund har rätt att säga upp bostaden med en månads uppsägningstid. Dödsfallsintyg krävs.

Avflyttning

När du flyttar från din bostad ska den städas ordentligt. Samtliga nycklar ska lämnas direkt till vår bostadsförmedling. Om Ni inte har städat eller lämnat alla nycklar blir vi tvungna att debitera för detta.
 
Har du tid och möjlighet vill vi gärna veta varför du flyttar - för att vi ska bli en ännu bättre hyresvärd. Skriv en rad till oss så att vi kan ändra eller förbättra oss tills dess att vi eventuellt ses igen. Varmt välkommen tillbaka till Kilsbostäder! 

Garage och p-plats

Garage och p-platser att hyra finns i anslutning till våra bostäder. Läs mer här.

Uppsägning av garage

För garage är uppsägningstiden tre månader. Uppsägning ska göras skriftligen. Undantag från denna regel gäller vid samtidig uppsägning av lägenhet.

Uppsägning av p-plats

För p-plats är uppsägningstiden nio månader. Undantag från denna regel gäller vid samtidig uppsägning av lägenhet. 

Övriga frågor

Bytt adress?

När du flyttar ska du göra en flyttanmälan till Skatteverket (www.skatteverket.se/flytta) så att du får rätt folkbokföringsadress. Gör din anmälan i förväg eller senast en vecka efter flytten. Skatteverket sprider din nya adress till samtliga myndigheter och även många företag. Vill du ha eftersändning av din post får du beställa det hos Svensk adressändring (www.adressandring.se).

Hemförsäkring?

Glöm inte att teckna en hemförsäkring! När olyckan är framme eller vid inbrott är det bra med en gällande hemförsäkring. Om du inte har en gällande hemförsäkring utgår ingen ersättning för ägodelar som skadats vid brand eller översvämning - även om du själv inte orsakat skadan.

Vatten och el

Vatten ingår i hyran, men el betalas separat, särskilda villkor finns för Gränderna, Timmermannen, Hagagatan 8, Hammaren och Städet.

Beställ eller flytta hemtelefonen

Kontakta din telefonoperatör.
Telia: 90 200.
Tele2: 0200-25 25 25.

Renovera själv

Får jag renovera lägenheten själv?

Svar: Ja, du får måla och tapetsera eller göra liknande förändringar. Vi har dock krav på att detta ska utföras på ett fackmannamässigt sätt. Vi rekommenderar att du kontaktar vår bovärd innan du utför någon renovering.