Allmän information
Vi hoppas att du trivs i din nya bostad. Här hittar du lite information som kan vara bra att känna till.
Inflyttning
Lägenheten och tillhörande utrymmen ska vara väl städade vid inflyttningen. Senast kl. 12.00 på avflyttningsdagen ska hela lägenheten vara tillgänglig för den nye hyresgästen.
Inträffar månadsskiftet på en helg (lördag-söndag-helgdag) gäller nästkommande vardag som inflyttnings-/avflyttningsdag.
Nycklar
Extranycklar ska alltid beställas genom Kilsbostäder. Detta ger trygghet för samtliga. Alla extranycklar ska överlämnas till Kilsbostäder vid avflyttning.
Installationer och ombyggnader
Vill du göra förändringar i lägenheten eller till exempel installera en tvättmaskin? Kontakta Kilsbostäder för råd och anvisningar.
Skada
Uppstår en skada som snabbt måste avhjälpas är du skyldig att genast meddela Kilsbostäder för att undvika allvarligare följdskador.
Skadeansvar
Du ansvarar för skador som orsakats av dig själv, familjemedlem, tillfälliga gäster eller av egna hantverkare.
Brandvarnare
Kilsbostäder har monterat brandvarnare i alla lägenheter. Du ansvarar för byte av batterier.
Hemförsäkring
En hemförsäkring ger dig och familjen skydd för skador på både Kilsbostäders och din egendom. Vid brand och vattenskada ersätter hemförsäkringen även flytt och kringkostnader som uppstår om lägenheten blir obeboelig.
Sanitär olägenhet
Nedskräpning i lägenheter, trapphus, källare, vindar, balkonger och på sopgårdar, medför sanitära olägenheter i bostadsområdet. Sker detta debiteras 500 kronor.
Problem
Tveka aldrig att vända dig till din bovärd om problem uppstår.
Källarrensning
Källarrensning sker minst en gång i månaden. Det som inte är inlåst i förråden blir kastat.
Trapprensning
Trapprensning sker vid behov, det som inte hör hemma i trapphuset blir kastat.
Lägenhetsvisning
Från det att lägenheten är uppsagd är du som hyresgäst skyldig att visa lägenheten för nya kunder.
Besiktning
När lägenheten besiktigas ska du vara närvarande så att eventuella skador kan diskuteras för att nå en samsyn.
Bostadsanpassning
Om du av någon anledning behöver bostadsanpassning i din lägenhet så vänder du dig till biståndshandläggare på Kils kommun, telefon växel 0554-19 100.