Hoppa till huvudinnehållet

Kontakta Kils kommun

Telefon
0554-191 00
Telefontider
8:00-12.00 och 13.00-16:00
E-post
kommun@kil.se
Besökstider
8:00-12.00 och 13.00-16:00
Besöksadress
Östra Torggatan 2D
665 23 Kil

Fler kontaktuppgifter

Äldre kan få tandvård på boendet

Arkivmaterial

Tandhygienist och äldre kvinna i behandlingsstol

Folktandvården har inrett ett rum
på Sannerudshemmet med
utrustning som behövs
för att ge dem som bor där tandvård.

En gång i veckan
kommer tandhygienisten
Tina Lidström
till Sannerudshemmet.
Hon ger tandvård
till de boende som behöver och vill ha det.

– Det här blir mycket lättare för personalen.
Vi kommer hit när kunderna behöver
och de får den tandvård de har rätt till,
säger Kerstin Gustafsson,
klinikchef vid Folktandvården i Kil.

Fem kvinnor samlade runt behandlingsstol i tandvårdsrum

Kerstin Gustafsson, klinikchef vid Folktandvården i Kil, Birgitta Älmeros Persson, enhetschef, Tina Lidström, tandhygienist, Pernilla Södersten, Folktandvårdens samordnare för mobil tandvård och (i stolen) Linda Spethz, enhetschef.

Dagens äldre
har mycket bättre tandhälsa
än tidigare generationer.
Det är få som har löständer.
Det gör också att det är fler
som behöver tandvård.

Personalen är nära

Det är också bra
för tandhygienisten
att det finns personal i närheten.
De känner de boende,
kan svara på frågor
och vara med om någon vill och behöver det.

För de boende
är det skönt att slippa åka till kliniken.

– Det är tryggare för dem att vara kvar
där de känner sig hemma,
säger enhetschef Linda Spethz.

Tandhygienist och äldre kvinna i behandlingsrum

Tina Lidström med sin första kund, Ulla Edvinsson.

Glad överraskning

Ulla Edvinsson var först med att få vård
i det nya tandvårdsrummet.
– Det här var verkligen
en glad överraskning, säger hon.

Det finns redan liknanden lösningar
i Koppom och Lesjöfors.
Även i Kristinehamn får boenden
särskilda rum för tandvård.