Hoppa till huvudinnehållet

Kontakta Kils kommun

Telefon
0554-191 00
Telefontider
8:00-12.00 och 13.00-16:00
E-post
kommun@kil.se
Besökstider
8:00-12.00 och 13.00-16:00
Besöksadress
Östra Torggatan 2D
665 23 Kil

Fler kontaktuppgifter

Ånglok ska flyttas till Fryksta

Arkivmaterial

Malin och Mikael står vid loket.

Onsdagen den 28 september
ska ett gammalt ånglok
och en kolvagn
flyttas till Fryksta.
Nu står tåget bakom gamla Scan.

Loket väger över 70 ton.
Vagnen väger över 30 ton.
Det är ganska svårt att flytta tåget.
Det kommer en fraktfirma
från Göteborg
för att göra det.

Mikael Kindberg, Projektilen
och Malin Lövendal, fritidsstrateg
vill berätta om Kils historia.
Kil har Sveriges äldsta järnväg.
Då passar det bra att ha ett lok
på Fryksta stationsområde.

Loket byggdes i Motala 1913.
Loket ska göras fint
under vintern.
Det ska invigas nästa år
när det är Kulturdagarna i Kil.