Hoppa till huvudinnehållet

Kontakta Kils kommun

Telefon
0554-191 00
Telefontider
8:00-12.00 och 13.00-16:00
E-post
kommun@kil.se
Besökstider
8:00-12.00 och 13.00-16:00
Besöksadress
Östra Torggatan 2D
665 23 Kil

Fler kontaktuppgifter

Att bemöta oro och frågor från barn och unga

Arkivmaterial

Vuxen och barn vid havet

Många barn och unga
kan ha frågor och känna oro
nu när mycket handlar om corona.

Helena Hvit, Föräldradialogen,
ger några tips
om hur du kan prata med
och vara mot ditt barn:

- Se barnet lite extra nu.
Visa att du tycker mycket om ditt barn.

- Lyssna på ditt barn,
lugna det och hjälp det förstå
och hantera sina känslor.
Svara på barnets frågor.

- Var lugn själv.
Ta barnets oro på allvar.
Kanske oroar det sig
för en släkting,
eller för familjens ekonomi?
Tänk på att känslor smittar.
Visa att du har koll.

- Förklara om corona
så att barnet förstår.
Berätta om hur det kan hjälpa till,
till exempel att tvätta händerna noga.
Ta reda på hur mycket barnet vet.

Ställ frågor:
Vad har du hört?
Vad undrar du?
Vad vet du?

- Behåll vanliga rutiner.
Försök göra vardagen
så bra som möjligt
med struktur och planering.

Hitta på saker
så att barnet får annat att tänka på.
Var gärna ute med ditt barn.

Fler tips

Behöver du råd och stöd
om frågor som rör ditt barn
och hur du ska göra?
Kontakta Helena, Föräldradialogen
på telefon 0554-195 88
eller e-post: helena.hvit@kil.se

ICPD-råd till vårdnadshavare i coronatider:

Andra sidor med tips om hur du pratar med barn om coronaviruset:

Krisinformation

Rädda barnen 

BRIS