Hoppa till huvudinnehållet

Kontakta Kils kommun

Telefon
0554-191 00
Telefontider
8:00-12.00 och 13.00-16:00
E-post
kommun@kil.se
Besökstider
8:00-12.00 och 13.00-16:00
Besöksadress
Östra Torggatan 2D
665 23 Kil

Fler kontaktuppgifter

Demokrativeckan i Kil

Tecknade människor mot gul och orange bakgrundund

Fira demokratin tillsammans
med oss 20-27 september!

I år är det hundra år sedan
vi fick allmän rösträtt:
både kvinnor och män
fick för första gången
rösta i val till riksdagen.

Därför gör regeringen en nationell insats
för att vi ska ha en bra demokrati
även i framtiden.

I Värmland firar vi särskilt
under vecka 38, 20-27 september.
Länets alla 16 kommuner har aktiviteter.
I Kil är fokus den lokala demokratin.

Påverka och gör skillnad

Här kan du läsa mer
om hur du kan vara påverka
och göra skillnad här i Kil.

Programmet för Demokrativeckan i Kil

Samtliga aktiviteter sker i eller utanför Kils bibliotek.

Måndag 20 september

Invigning av Demokrativeckan

Musik med Frippe M
på Bibliotekstorget.
Gratis fika så långt lagret räcker.
Klockan 16-18

Låna en politiker
Är du nyfiken på hur demokrati
fungerar på riktigt?
Då kan du "låna" en kommunpolitiker
och få svar på alla dina frågor.
Lånetiden är 15 minuter. 
Klockan 10.30-12 samt 16-17

Onsdag 22 september

Språkcafé
För dig som vill träna din svenska
- eller redan talar svenska -
och vill träffa nya människor.
Temat för träffen är demokrati. 
Onsdag 22 september klockan 15-17

Torsdag 23 september

Låna en politiker
Är du nyfiken på hur demokrati
fungerar på riktigt?
Då kan du "låna" en kommunpolitiker
och få svar på alla dina frågor.
Lånetiden är 15 minuter. 
Klockan 10.30-12 samt 16-17

Pågår hela veckan

Barnaktiviteter

20-26 september
när biblioteket är öppet.

Målarstuga
Färglägg bilder eller måla fritt. 

Tipsrunda
Två tipsrundor finns
för åldrarna 6-8 år och 9-12 år.
De handlar om dina rättigheter som barn. 

Åsiktstorg
Ta möjligheten att säga
vad du tycker på vårt åsiktstorg.
Sätt upp en lapp med vad du vill.
Kanske ett förslag på något du vill ha här i Kil?

Utställningar

20-26 september när biblioteket är öppet:

"Ja må du leva"
Utställning framtagen av regeringen.
Plats: Kils bibliotek

"Kil för 100 år sen"
Historisk utställning i fönstren
till Kils bibliotek och bibliotekscaféet. 
Går att se både in- och utifrån