Hoppa till huvudinnehållet

Kontakta Kils kommun

Telefon
0554-191 00
Telefontider
8:00-12.00 och 13.00-16:00
E-post
kommun@kil.se
Besökstider
8:00-12.00 och 13.00-16:00
Besöksadress
Östra Torggatan 2D
665 23 Kil

Fler kontaktuppgifter

Detektiver med intresse för Kils historia

Arkivmaterial

Två kvinnor vid ett bord tittar med förstorningsglas

Kils hembygdsförening
går igenom gamla bilder
från Kil.

Cirka 3000 bilder
har de fått in.

De träffas i glasrummet
i biblioteket
och försöker ta reda på
vad bilderna föreställer
och vilka som är med på dem.

Bildgruppen samlas i biblioteket några tisdagar varje månad. 

Även i Frykerud och Boda
pågår ett sådant här arbete.

– En bild blir ju värdefull
först när man vet vad som är på den,
säger Bo Andersson som är med i sällskapet.

Han har i många år varit aktiv
inom kommunpolitiken i Kil.
Bland de andra i rummet
finns tidigare lärare, brevbärare
och föreningsaktiva.
Alla har stora nätverk,
kunskaper och bakgrund i Kil.

Bo Andersson och Karl-Erik Kilder synar ett av de gamla fotona.

– Vi tycker det är roligt.
Vi har växt upp i Kil
och har många minnen härifrån,
säger May Bylund.

Deltagarna letar både i minnet
och i böcker och skrifter med
historier från Kil.
Det blir många spännande
samtal runt borden.

May Bylund, Marianne Ernstsson, Barbro Lidén och Monica Jonsson tar hjälp av varandra.

 

Vill du veta mer?
Kontakta Bo Johansson,
Kils hembygdsförening
på 070-251 29 36