Hoppa till huvudinnehållet

Kontakta Kils kommun

Telefon
0554-191 00
Telefontider
8:00-12.00 och 13.00-16:00
E-post
kommun@kil.se
Besökstider
8:00-12.00 och 13.00-16:00
Besöksadress
Östra Torggatan 2D
665 23 Kil

Fler kontaktuppgifter

Dikartorp – planförslag med sjönära villatomter

Tre personer i vägkant vid skyltar

 

Många vill bygga eget hus i Kil.
Nu finns det ett planförslag för Dikartorp.

Det är kommunens nya satsning på bostäder.
Området ligger vid Lövenstrandsområdet, nära Södra Fryken.

Det kan bli cirka 80 tomter här.

Planen som finns ute på samråd,
innehåller runt 35 nya villatomter.

Två män med karta

– Dikartorp har ett fantastiskt läge.
När natur och sjö, men också centralt.
Här kan det bli bostäder
med kvällssol, sjöutsikt
och närhet till Frykstahöjdens friluftsområde.
Du kan cykla till centrum
och gå till både slalombacke och bad,
säger kommunalråden
Anders Johansson (S) och Kenneth Bengtsson (C).

Tyck till om planförslaget

Samråd betyder att du tala om vad du tycker
om ett planförslag.
Du kan tala om vad du tycker om Dikartorp
till och med 30 juli 2021.

Här kan du läsa mer.

Om planen går igenom
kommer man att kunna lämna intresse för en tomt.

Det kan tidigast ske i slutet på året.

På kil.se/dikartorp kan du läsa mer när det är dags.

Kvinna vid skylt

- Det är många som vill bygga i Kil.
Det ringer folk varje vecka
och många är nyfikna på just Dikartorp,
säger Emma Brunzell
som är kommunens
projektledare för Dikartorp.