1
Störningar

Störningar

1
1
Pågående arb.

Pågående arbeten

1
  •  
  •    
  • Din rättelse/kommentar kommer att mejlas till kommunikationsenheten.
     
    Din rättelse/kommentar kommer att mejlas till kommunikationsenheten.
     
  • Dra reglaget till höger för att skicka formuläret

Kontakta Kils kommun

Telefon
0554-191 00
Telefontider
8:00-12.00 och 13.00-16:00
E-post
kommun@kil.se
Besökstider
8:00-12.00 och 13.00-16:00
Besöksadress
Östra Torggatan 2D
665 23 Kil
Fakturaadress
FE 1407
645 88 Strängnäs

Fler kontaktuppgifter

Fagerås har fått en butik

Det händer mycket bra i Fagerås.
De senaste åren
har bygden fått mack, pizzeria,
nytt resecentrum, fiber och annat.

Nu har de också fått en matbutik.
Det var festligt när det var dags att öppna den.

 

För flera år sedan
ändrades den stora vägen
så att den gick förbi Fagerås
istället för igenom.

Då blev det färre människor
som åkte genom Fagerås.
Det var inte så många som handlade där längre.
Då fick affären och macken stänga.

Kommunen gav pengar till byalaget
som de fick använda som de ville.
Många hjälptes åt
med att ordna så att det blev en pizzeria
och en bensinmack och en affär igen.

– Det här är ett bra exempel på
vad människor kan göra tillsammans,
säger Kenneth Bengtsson.
Han är kommunalråd i Kils kommun.

Det är Ali Akbari som har hand om affären.
Han driver också pizzerian
och ett litet café.
Han är en duktig företagare.

– Det är mycket bra och viktigt
med affär och annan service utanför Kils centrum.
Där kan människor handla
och möta varandra,
säger Kenneth Bengtsson.