Hoppa till huvudinnehållet

Kontakta Kils kommun

Telefon
0554-191 00
Telefontider
8:00-12.00 och 13.00-16:00
E-post
kommun@kil.se
Besökstider
8:00-12.00 och 13.00-16:00
Besöksadress
Östra Torggatan 2D
665 23 Kil

Fler kontaktuppgifter

Fotbolls-VM spelas i Kil

Arkivmaterial

Anders i landslagskläder på Sannerudsvallen

Fotbolls-VM spelas just nu i Ryssland.
I augusti spelas INAS Fotbolls-VM
i bland annat Kil.
Anders Jansson från Fagerås
spelar i Sveriges landslag.

INAS står för
The International Federation
for Athletes with
Intellectual Impairments
och där spelar personer
med intellektuell funktionsvariation.
Sist hölls mästerskapet i Brasilien.
I år spelas det i Sverige och Värmland
den 5-18 augusti.

Karlstad är huvudarena,
men flera matcher spelas också
i Kil, Kristinehamn och Arvika.

Anders blickar framåt med landslagsjackan där det står "Sverige" på ryggen

Det svenska laget kallas
Det okända landslaget.
En av spelarna
är Anders Jansson från Kil.

Han var också med i landslaget
som spelade VM i Brasilien
för fyra år sedan
och i EM 2012.

– Det var en dröm få spela i Brasilien, säger Anders Jansson.
Men han tycker att det ska bli roligt
att spela hemma i Värmland också.

Den första matchen
är mot Tyskland.
– Det är gôtt att få den matchen först,
vi har bra koll på deras spel, säger Anders.
Men han tycker att det ska bli roligast
att möta Frankrike.

Anders trivs i landslaget.
- Vi tar hand om varandra.

Anders vid Sannerudsvallen

Matcher som spelas i Kil

8 augusti

kl 16 Polen-Ryssland
kl 18.30 Japan - Saudiarabien

11 augusti

kl 16 Argentina - Tyskland

kl 18.30 Saudiarabien – Sverige

17 augusti

kl 18.30 Placeringsmatch, spel om 7:e och 8:e plats

Vill du veta mer om INAS fotbolls-VM?

Se film inför VM: