Hoppa till huvudinnehållet

Kontakta Kils kommun

Telefon
0554-191 00
Telefontider
8:00-12.00 och 13.00-16:00
E-post
kommun@kil.se
Besökstider
8:00-12.00 och 13.00-16:00
Besöksadress
Östra Torggatan 2D
665 23 Kil

Fler kontaktuppgifter

Hamid har skomakeri i Kil

Arkivmaterial

Skomakaren Hamid tittar på skor med en kund

­Har dina favoritskor slitits ut,
dragkedjan i jackan gått sönder
eller behöver du göra en extranyckel?
Nu kan du få bra hjälp här i Kil.

Läst och ett par röda skor i skomakeriet

Släkt och vänner har hjälpt Hamid att starta skomakeri i Kil.

Hamid Alhous har startat
skomakeri på Storgatan.
I Syrien hade han en skofabrik
med flera anställda.

När det blev krig
fick han och familjen
fly till Libanon.
Där startade han ett nytt skomakeri.

För tre år sedan kom han
och hans familj till Sverige.
Nu bor de i Kil.

Det har tagit lång tid
och varit ganska svårt
men nu har Hamid
äntligen startat skomakeri
i Kil också.

En grupp människor utanför skomakeriet

Företagsfredag hos Kils skomakeri. Från vänster Arne Skagerud, Hamid Alhous, Yasmin Alhawas, Jan Fallström (M), Mikael Johansson (S), Bo Thunberg och Torbjörn Nilsson.

Han har fått mycket hjälp
av sin dotter Yasmin Alhawas,
som pratar mycket bra svenska,
och av Arne Skagerud
som kan mycket om att ha eget företag.

Två slitna kängor vid en symaskin

Hamid lagar och gör om skor.
Han kan göra särskilda skor
för människor med handikapp.
Ha kan sy och laga sadlar, väskor,
bälten och mycket annat.
Han tvättar också mattor,
gör nycklar och byter batterier i klockor.

Hand håller i sko med lös sula

Hamid är lycklig
över att få jobba,
prata svenska
och göra nytta i Sverige.
Två händer och en dragkedja på en jacka

Översta bilden: Margareta Alsbjer behöver hjälp med sina kängor. Hamid Alhous lovar att de snart är klara.

###

###

Vill du ha besök? 
Kontakta Bo Thunberg 
på telefon 0554-194 13 
eller e-post bo.thunberg@kil.se

Under besöken 
vill kommunen 
lära sig mer om företagen. 
Företagarna kan ställa frågor 
eller berätta 
om hur det är att ha företag Kil.