Hoppa till huvudinnehållet

Kontakta Kils kommun

Telefon
0554-191 00
Telefontider
8:00-12.00 och 13.00-16:00
E-post
kommun@kil.se
Besökstider
8:00-12.00 och 13.00-16:00
Besöksadress
Östra Torggatan 2D
665 23 Kil

Fler kontaktuppgifter

Henrik har rest jorden runt

Arkivmaterial

Collage med bilder från Afrikaresa


Henrik Jönsson från Kil
har rest i tre år.
Han har seglat
och åkt motorcykel
runt nästan hela världen

Segelbåt sedd uppifrån

Henrik och hans kompis
Christian Kasesalu
köpte en begagnad segelbåt

De gjorde i ordning båten
och lärde sig att segla
på Vänern.
Sedan seglade de
på världshaven.

Henrik står på sin segelbåt

De har varit
på Kanarieöarna,
Kuba, Söderhavet
och många andra fina platser
De har dykt och fiskat
och träffat många människor

Vy över strand i Söderhavet

Efter två år
på haven
ville Henrik göra
något annat.

Han drömde om
att få se Afrika.

Han reste till Sydafrika
och köpte en motorcykel.
Sedan åkte han ensam
genom nästan hela Afrika.
Han bodde mest i tält.

Henrik sitter vid sitt tält med sin motorcykel i Afrika

Han åkte genom många länder
som Botswana, Tanzania och Kenya.
Han har fått många nya vänner
och sett många vilda djur.

Det tog ett helt år
att resa genom Afrika.
Men nu har Henrik
kommit hem igen.

- Det har varit ett bra äventyr, säger han.