0
Störningar

Störningar

0
Inga störningar just nu
1
Pågående arb.

Pågående arbeten

1
  •  
  •    
  • Din rättelse/kommentar kommer att mejlas till kommunikationsenheten.
     
    Din rättelse/kommentar kommer att mejlas till kommunikationsenheten.
     
  • Dra reglaget till höger för att skicka formuläret

Kontakta Kils kommun

Telefon
0554-191 00
Telefontider
8:00-12.00 och 13.00-16:00
E-post
kommun@kil.se
Besökstider
8:00-12.00 och 13.00-16:00
Besöksadress
Östra Torggatan 2D
665 23 Kil
Fakturaadress
FE 1407
645 88 Strängnäs

Fler kontaktuppgifter

Historia och framtid knyts ihop vid Vikstaskolan

Erik, Kasper och Emelie får kika närmare på ett fynd från utgrävningen.

Vi ska bygga en ny Vikstaskola.
Den ska vara klar 2022.

Nu har arkeologer grävt
där den nya skolan ska byggas.
Det gör de för att se om det finns
några lämningar från människor
som har bott här tidigare.

Det är länsstyrelsen
som bestämmer om
det ska göras
en arkeologisk utgrävning
eller inte.

Arkeologerna - Petra Aldén Rudd,
Cathrine Andersson Färnström
och Thomas Johansson -
kommer från företaget Rio Göteborg.

De har hittat gravplatser
och en boplats
från järnåldern.

Cathrine, som också är utbildad osteolog
(osteologi är läran om ben)
har också hittat en del av bränt ben.

Nu ska de föra över
det de har hittat
till en databas
så att det kan bevaras.

Björn Ahlstedt är
projektingenjör i Kils kommun
och jobbar med det kommande skolbygget.

– Det är fantastiskt roligt
att få ta del av Kils historia.
Man förstår varför folk
ville bo här då också, säger han.

Kvinna gräver i marken

Arkeologen Petra Aldén Rudd vid utgrävningen som visar gravplatser från järnåldern.

Man gräver i marken

Thomas Johansson, arkeolog.

Kvinna med liten påse i handen

Cathrine Andersson Färnström, arkeolog och osteolog.

Närbild på händer som håller liten platspåse med benrest i

Det krävs ett tränat öga för att urskilja en liten benflisa från allt annat som grävs fram.

Kvinna vid hål i marken

Lite närmare den nuvarande skolan har man också hittat boplatslämningar.

Kvinna vid ritning i sanden

Fyra människor står vid arkeologisk utgrävning

Arkeologerna Cathrine Andersson Färnström, Petra Aldén Rudd och Thomas Johansson tillsammans med Björn Ahlstedt, projektingenjör i Kils kommun.