Hoppa till huvudinnehållet

Kontakta Kils kommun

Telefon
0554-191 00
Telefontider
8:00-12.00 och 13.00-16:00
E-post
kommun@kil.se
Besökstider
8:00-12.00 och 13.00-16:00
Besöksadress
Östra Torggatan 2D
665 23 Kil

Fler kontaktuppgifter

Hos Kilsbostäder städar bakterier istället för kemikalier

Arkivmaterial

Två kvinnor står utomhus, den ena med en mopp

Kilsbostäder har börjat med ett nytt sätt att städa.
Istället för att använda vanliga medel
städar de med bakterier.

Det blir renare
och de som jobbar
slipper andas in kemikalier.
Det är också bättre
för miljön.

Ann-Christine ”Anki” Svensson
är enhetschef för Kilsbostäders lokalvård.
Hon läste att Malmös
fastighetsbolag
städade med bakterier.

– Det verkade intressant,
så jag tog reda på mer
och frågade om vi inte kunde testa det här, säger hon.

Sedan i maj 2018 testar
Kilsbostäder också
att städa med bakterier
i vissa trapphus.

Sandra Dahlén är en av dem
som har testar.
– Det fungerar väldigt bra,
det är lättare att städa nu,
och jag mår bättre, säger hon.

Bakterierna fortsätter
att städa även när de som jobbar
har slutat skura.
Det blir renare
och lättare att skura.

Kilsbostäder vill byta ut
alla sina städmedel
mot bakterier.

– Det kan vi göra.
Medlet är lite dyrare, men räcker länge,
säger Anki.

Kvinna står i trapphus med mopp

Sandra Dahlén tycker att det fungerar bättre att göra rent med bakterier än med kemiska städprodukter.