IM - en andra chans till gymnasiet
Sedan hösten 2020 finns
Introduktionsprogrammet (IM) i Kil.
Här får elever som gått ur nian
utan tillräckliga betyg,
en andra chans till att komma in på gymnasiet.
Tidigare kunde de läsa upp betygen
på gymnasieskolor i Karlstad,
men nu kan de göra det i Kil.
Se film om IM
Se film om IM i Kil. Filmen är textad (aktivera textning via ikonen CC i spelaren).
Ny möjlighet i Kil
– Målet är att alla elever
ska komma in på ett nationellt
gymnasieprogram.
Några kommer lyckas att få betyg redan till jul
och några till sommaren,
säger läraren Sofi Jetté.

Det här första läsåret
går tolv elever på IM-programmet.
Om allt går bra
kan det blir fler elever i framtiden.

Kämpar och ger sitt bästa
Anna Bergqvist är elevcoach på IM.
Hon tycker att klassen fungerar bra.
– Jag är så stolt över dem,
de visar respekt för varann
och ger varandra arbetsro.
De kommer hit, kämpar
och ger sitt bästa varje dag, säger hon.

Bra personal
Eleverna är också nöjda.
– Personalen är jättebra!
De vägleder och stöttar oss
och finns där som en kompis, hela tiden,
säger eleven Matilda Björkman.


Läs mer på kil.se/im
Sidan uppdaterad: 2020-12-15