3
Pågående arb.

Pågående arbeten

3
  •  
  •    
  • Din rättelse/kommentar kommer att mejlas till kommunikationsenheten.
     
    Din rättelse/kommentar kommer att mejlas till kommunikationsenheten.
     
  • Dra reglaget till höger för att skicka formuläret

Kontakta Kils kommun

Telefon
0554-191 00
Telefontider
8:00-12.00 och 13.00-16:00
E-post
kommun@kil.se
Besökstider
8:00-12.00 och 13.00-16:00
Besöksadress
Östra Torggatan 2D
665 23 Kil
Fakturaadress
FE 1407
645 88 Strängnäs

Fler kontaktuppgifter

Information om coronavirus

Uppdaterad: 2020-03-20

Information om corona 

Här finns information om corona
på lätt svenska och andra språk.
Det är länsstyrelserna 
som har gjort informationen.

Lätt svenska

Arabiska

Engelska

Spanska

Persiska

Somaliska

Finska

Svenska

Så gör Kils kommun

Så här gör Kils kommun
när det gäller Corona.

Vi följer det som händer
och de riktlinjer som kommer
från andra myndigheter.

Vi tar nya beslut
när det behövs.
Det här gäller just nu: 

Sjuka ska stanna hemma 

Du som känner dig sjuk
eller börjar känna dig sjuk
ska stanna hemma
från jobbet eller skolan.
Det gäller barn, elever,
personal och kunder.
Vänta minst två dagar
efter att du är frisk
innan du går till jobbet eller skolan.

Förskola och skola

Kils kommun vill helst att barn
som går 15 timmar i veckan i förskolan
ska stanna hemma. 

Du som har skolbarn
med särskilda medicinska behov
kan kontakta skolsköterska Elin Häggqvist, 
elin.haggqvist@kil.se eller 0554-199 02.

Gymnasiet, vuxenstudier, universitet

Folkhälsomyndigheten
vill att elever i gymnasiet
ska studera hemma
istället för i skolans lokaler.

Alla gymnasier ska stängas.

Det gäller också universitet
och andra skolor för vuxna.

Vuxenutbildning och SFI-utbildning i Kil
sker från och med torsdag 19 mars på på distans.

Det blir inga nationella prov under en period.
Du som ska göra nationella prov
kommer att få veta från din skola hur det blir.

Du kan höra av dig
via telefon eller e-post
om du har frågor
till studie- och yrkesvägledare,
rektor eller din skola.

Läs mer hos
Folkhälsomyndigheten

Läs en artikel
från 8 sidor
om att gymnasier stänger.

Vård och omsorg

Det är förbjudet att besöka
särskilt boende boende på Sannerud, Åkerbo,
Karlslund (även korttid), Linden,
Ravinvägen 3 och Ravinvägen 5
och dagcenter Gärdesgatan.

Om du är anhörig
till någon som är mycket sjuk
kan du ändå få besöka boendet.
Men bara om du är helt frisk.
Då ska du kontakta
sjuksköterskan på boendet.
Förbudet är till för att skydda
de som är mest sårbara. 

God hygien

Tvätta händerna ofta
med tvål och varmt vatten.
Använd handsprit
om du inte har tvål och vatten.
Här kan du se en film
om hur du ska tvätta händerna:

 

Du ska hosta och nysa
i armvecket eller i papper.
Då hindrar du smitta
från att spridas till andra
och smutsar inte ner dina händer.

Läs mer om Corona

Åtta sidor skriver lättläst
om vanliga frågor och svar.

Så här skriver
myndigheterna (ej lättläst text):

Folkhälsomyndigheten

Krisinformation.se

Vårdguiden 1177