1
Störningar

Störningar

1
1
Pågående arb.

Pågående arbeten

1
  •  
  •    
  • Din rättelse/kommentar kommer att mejlas till kommunikationsenheten.
     
    Din rättelse/kommentar kommer att mejlas till kommunikationsenheten.
     
  • Dra reglaget till höger för att skicka formuläret

Kontakta Kils kommun

Telefon
0554-191 00
Telefontider
8:00-12.00 och 13.00-16:00
E-post
kommun@kil.se
Besökstider
8:00-12.00 och 13.00-16:00
Besöksadress
Östra Torggatan 2D
665 23 Kil
Fakturaadress
FE 1407
645 88 Strängnäs

Fler kontaktuppgifter

Information om coronavirus

Ny information 12 november

Nu gäller skärpta allmänna råd i Värmlands län.
De skärpta råden
gäller till och med 10 december
och kanske längre ändå. 
Läs mer om vad som gäller här
Läs lättläst information om detta på 8 sidor

Ny information 2 november

Gränsen på max 50 personer i publiken
är kvar i Värmland
även efter den 1 november 2020.

Det har Länsstyrelsen i Värmland bestämt.
Det beror på att smittspridningen
av corona ökar i Värmland. 

Mer information finns här: Fortsatt publiktak om 50 personer i Värmland (Länsstyrelsen Värmland)

_______________

Vi måste hjälpas åt
för att minska risken för att smittan sprids.

Var extra försiktig där många samlas,
till exempel på vårdcentralen,
i butiker och restauranger.

Ta reda på vilka regler som gäller
på olika företag och platser.

Lyssna och följ personalens
rekommendationer.

Tack för att du hjälper till!

Följ myndigheternas rekommendationer

Kils kommuns budskap
till barn, elever, personal och kunder
som är sjuka eller börjar känna sig sjuka:
Stanna hemma!
Vänta minst två dygn
efter att du blivit frisk
innan du går till jobb eller skola.

Provtagning för covid-19

Region Värmland
erbjuder egen provtagning
för alla personer
som är sjuka med symptom
och vill testa sig.
Läs mer och boka test på 1177.se

Egenprovtagningen gäller inte
för vårdpersonal,
de följer tidigare rutiner
för provtagning.

Information in other languages

Call Region Värmland
at 010-831 80 10 to get advice in
Arabic, Persian/Dahri, Somali,
Tigrinya, Amarinja and Russian.

Information om corona 

Här finns information om corona
på lätt svenska och andra språk.
Det är länsstyrelserna 
som har gjort informationen.

Lätt svenska

Arabiska

Engelska

Spanska

Persiska

Somaliska

Finska

Svenska

Läs mer hos
Folkhälsomyndigheten

Förskola, skola och gymnasiet

Folkhälsomyndighetens rekommendationer till förskola och skola

Om du har skolbarn med
särskilda medicinska behov
och har frågor kan du kontakta
medicinskt ansvarig skolsköterska
Elin Häggqvist, elin.haggqvist@kil.se eller 0554-199 02.

Behöver du som ungdom,
vårdnadshavare eller anhörig
någon att prata med?
Besök gärna föräldradialogen
och vår stödsida för barn och ungdomar.

Vuxenutbildning och SFI-utbildning i Kil

Välkommen att höra av dig
via telefon eller e-post
om du har frågor till studie- och yrkesvägledare,
rektor eller din utbildare

Vård och omsorg

Kils kommun har haft besöksförbud
på särskilda boenden sedan i mars.

Besöksförbudet försvinner den 1 oktober
och då blir det möjligt att besöka de boende.
Fram till dess är det fortsatt besöksförbud
och restriktioner enligt nedan.

Vi jobbar för att kunna öppna för besök
på ett så säkert sätt som möjligt.

Vi kommer snart att berätta
mer om vad som gäller .

Besöksförbud gäller till 1 oktober
i särskilt boende Sannerud, Åkerbo
och Karlslund (inklusive korttid). 

Även i Smedens allmänna utrymmen
är det besöksförbud, dock ej lägenheterna.

Om du är anhörig
till någon som är mycket sjuk
kan du ändå få besöka boendet.
Men bara om du är helt frisk.
Då ska du kontakta
sjuksköterskan på boendet.
Förbudet är till för att skydda
de som är mest sårbara. 

Vissa regler för besök gäller för Linden,
Ravinvägen 3 och Ravinvägen 5
och dagcenter Gärdesgatan.
Kontakta personal och fråga
hur du ska göra. 

God hygien

Tvätta händerna ofta
med tvål och varmt vatten.
Använd handsprit
om du inte har tvål och vatten.
Här kan du se en film
om hur du ska tvätta händerna:

 

Du ska hosta och nysa
i armvecket eller i papper.
Då hindrar du smitta
från att spridas till andra
och smutsar inte ner dina händer.

Läs mer om Corona

Åtta sidor skriver lättläst
om vanliga frågor och svar.

Så här skriver
myndigheterna (ej lättläst text):

Folkhälsomyndigheten

Krisinformation.se

Vårdguiden 1177