0
Störningar

Störningar

0
Inga störningar just nu
2
Pågående arb.

Pågående arbeten

2
  •  
  •    
  • Din rättelse/kommentar kommer att mejlas till kommunikationsenheten.
     
    Din rättelse/kommentar kommer att mejlas till kommunikationsenheten.
     
  • Dra reglaget till höger för att skicka formuläret

Kontakta Kils kommun

Telefon
0554-191 00
Telefontider
8:00-12.00 och 13.00-16:00
E-post
kommun@kil.se
Besökstider
8:00-12.00 och 13.00-16:00
Besöksadress
Östra Torggatan 2D
665 23 Kil
Fakturaadress
FE 1407
645 88 Strängnäs

Fler kontaktuppgifter

Information om coronavirus

Uppdaterad 10 juli om allmän provtagning.

Pandemin är inte över än
och läget kan ändras snabbt.

Det finns smitta av covid19
i länets alla kommuner.
Det är därför viktigt att
vi ALLA fortsätter göra
som myndigheterna säger.

Håll avstånd där fler samlas,
till exempel på vårdcentralen, 
badplatser, i butiker och
på restauranger.
Lyssna och följ personalens
rekommendationer.

Tack för att du håller i och håller ut!

Provtagning för covid-19

Region Värmland
erbjuder nu egen provtagning
för alla personer
som är sjuka med symptom
och vill testa sig.
Läs mer och boka test på 1177.se

Sedan tidigare har personer
med jobb som är viktiga för samhället
fått testa sig.
Det är för att se att om personen
kan gå tillbaka till arbetet
eller om man fortfarande smittar. 
Mer information om testning 
finns på regionens webbplats.

Egenprovtagningen gäller inte
för vårdpersonal,
de följer tidigare rutiner
för provtagning.

Det är din arbetsgivare
som avgör och meddelar dig
om du arbetar inom
särskilt viktig verksamhet. 
Arbetsgivaren ska utgå
från MSB:s lista
över samhällsviktig verksamhet

Information in other languages

Call Region Värmland
at 010-831 80 10 to get advice in
Arabic, Persian/Dahri, Somali,
Tigrinya, Amarinja and Russian.

Information om corona 

Här finns information om corona
på lätt svenska och andra språk.
Det är länsstyrelserna 
som har gjort informationen.

Lätt svenska

Arabiska

Engelska

Spanska

Persiska

Somaliska

Finska

Svenska

Så gör Kils kommun

Så här gör Kils kommun
när det gäller Corona.

Vi följer det som händer
och de riktlinjer som kommer
från andra myndigheter.

Vi tar nya beslut
när det behövs.
Det här gäller just nu: 

Sjuka ska stanna hemma 

Du som känner dig sjuk
eller börjar känna dig sjuk
ska stanna hemma
från jobbet eller skolan.
Det gäller barn, elever,
personal och kunder.
Vänta minst två dagar
efter att du är frisk
innan du går till jobbet eller skolan.

Gymnasiet, vuxenstudier, universitet

Folkhälsomyndigheten
vill att elever i gymnasiet
studerar hemma
istället för i skolans lokaler.

Gymnasier är stängda.

Det gäller också universitet
och andra skolor för vuxna.

Vuxenutbildning och SFI-utbildning i Kil
sker från och med torsdag 19 mars på på distans.

Det blir inga nationella prov under en period.
Du som ska göra nationella prov
kommer att få veta från din skola hur det blir.

Du kan höra av dig
via telefon eller e-post
om du har frågor
till studie- och yrkesvägledare,
rektor eller din skola.

Läs mer hos
Folkhälsomyndigheten

Läs en artikel
från 8 sidor
om att gymnasier stänger.

Vård och omsorg

Det är förbjudet att besöka
särskilt boende på Sannerud, Åkerbo,
Karlslund (även korttid), Linden,
Ravinvägen 3 och Ravinvägen 5,
Smeden och dagcenter Gärdesgatan.

Om du är anhörig
till någon som är mycket sjuk
kan du ändå få besöka boendet.
Men bara om du är helt frisk.
Då ska du kontakta
sjuksköterskan på boendet.
Förbudet är till för att skydda
de som är mest sårbara. 

God hygien

Tvätta händerna ofta
med tvål och varmt vatten.
Använd handsprit
om du inte har tvål och vatten.
Här kan du se en film
om hur du ska tvätta händerna:

 

Du ska hosta och nysa
i armvecket eller i papper.
Då hindrar du smitta
från att spridas till andra
och smutsar inte ner dina händer.

Läs mer om Corona

Åtta sidor skriver lättläst
om vanliga frågor och svar.

Så här skriver
myndigheterna (ej lättläst text):

Folkhälsomyndigheten

Krisinformation.se

Vårdguiden 1177