Hoppa till huvudinnehållet

Kontakta Kils kommun

Telefon
0554-191 00
Telefontider
8:00-12.00 och 13.00-16:00
E-post
kommun@kil.se
Besökstider
8:00-12.00 och 13.00-16:00
Besöksadress
Östra Torggatan 2D
665 23 Kil

Fler kontaktuppgifter

Bra att veta om corona

Tändstickor

Klicka på det du vill läsa mer om:

Vi hjälps åt
Följ råden
Provtagning för covid-19
Filmer om corona
Information in other languages
Förskola, skola och gymnasiet
Vuxenutbildning och SFI-utbildning i Kil
Vård och omsorg
Tvätta händerna 

Vi hjälps åt

Vi måste hjälpas åt
för att minska risken för att smittan sprids.

Var extra försiktig där många samlas,
till exempel på vårdcentralen,
i butiker och restauranger.

Ta reda på vilka regler som gäller
när du besöker olika ställen.

Lyssna och följ personalens
rekommendationer.

Tack för att du hjälper till!

Följ råd och rekommendationer

Om du är sjuk eller börjar känna dig sjuk:
Stanna hemma!
Vänta minst två dygn
efter att du blivit frisk
innan du går till jobb eller skola.

Provtagning för covid-19

Region Värmland
erbjuder egen provtagning
för alla personer
som är sjuka med symptom
och vill testa sig.
Läs mer och boka test på 1177.se

Egenprovtagningen gäller inte
för vårdpersonal,
de följer tidigare rutiner
för provtagning.

Filmer om corona

Här kan du se filmer för att lära dig mer om corona.

Information om corona - textad


 Information om corona - teckenspråk


Information om corona - syntolkad


Information in other languages

Call Region Värmland
at 010-831 80 10 to get advice in
Arabic, Persian/Dahri, Somali,
Tigrinya, Amarinja and Russian.

Här finns information om corona
på lätt svenska och andra språk.
Det är länsstyrelserna 
som har gjort informationen.

Lätt svenska

Arabiska

Engelska

Spanska

Persiska

Somaliska

Finska

Svenska

Läs mer hos
Folkhälsomyndigheten

Förskola, skola och gymnasiet

Folkhälsomyndighetens rekommendationer till förskola och skola

Om du har skolbarn med
särskilda medicinska behov
och har frågor kan du kontakta
medicinskt ansvarig skolsköterska
Elin Häggqvist, elin.haggqvist@kil.se eller 0554-199 02.

Behöver du som ungdom,
vårdnadshavare eller anhörig
någon att prata med?
Besök gärna föräldradialogen
och vår stödsida för barn och ungdomar.

Vuxenutbildning och SFI-utbildning i Kil

Välkommen att höra av dig
via telefon eller e-post
om du har frågor till studie- och yrkesvägledare,
rektor eller din utbildare

Vård och omsorg

Tänk efter noga om du verkligen måste 
göra besök på boende för äldre nu.
Det är viktigt att vi inte sprider smittan.
Om du ska besöka oss
ska du göra det på de tider vi har öppet för besök.
Tider och regler finns här.

Tvätta händerna

Tvätta händerna ofta
med tvål och varmt vatten.
Använd handsprit
om du inte har tvål och vatten.
Här kan du se en film
om hur du ska tvätta händerna:

 

Du ska hosta och nysa
i armvecket eller i papper.
Då hindrar du smitta
från att spridas till andra
och smutsar inte ner dina händer.

Läs mer om Corona

Åtta sidor skriver lättläst
om vanliga frågor och svar.

Så här skriver
myndigheterna (ej lättläst text):

Folkhälsomyndigheten

Krisinformation.se

Vårdguiden 1177