Hoppa till huvudinnehållet

Kontakta Kils kommun

Telefon
0554-191 00
Telefontider
8:00-12.00 och 13.00-16:00
E-post
kommun@kil.se
Besökstider
8:00-12.00 och 13.00-16:00
Besöksadress
Östra Torggatan 2D
665 23 Kil

Fler kontaktuppgifter

Kil får miljöstyrande avfallstaxa

Arkivmaterial

Bild på matavfallt med andra sopor i

Kvaliteten på matavfall
är för dålig i Kil.
Det har den varit i många år.
Därför inför vi nu
en ny slags avfallstaxa i kommunen.
Det har kommunfullmäktige
beslutat om.
Taxan börjar gälla 1 april 2020.

Kilsborna är sämst i Värmland
på att sortera sitt matavfall.
Bara 86 procent är rent matavfall
– 14 procent av det som hamnar
i matavfallet är annat skräp,
som plast, metall, kattsand eller blöjor.
I Karlstad kommun är 96 procent rent.

Dyrt med orent matavfall

Kils kommuns matavfall är så dåligt
att vi inte längre får köra det
till anläggningen i Karlskoga
som gör biogas av matavfall.

Istället måste vi köra det till Borås.
Det kostar 300 000 kronor mer varje år.

För att ändra på det
inför vi nu en så kallad
miljöstyrande taxa.
Det bestämde kommun-
fullmäktige den 19 december.

Läs mer om beslutet

Protokoll från kommunfullmäktiges sammanträde

Ny taxa, gäller från 1 april 2020

Nya föreskrifter, gäller från 1 april 2020

Miljöstyrande taxa finns redan i Karlstad
och i flera andra svenska kommuner.

Vad innebär den nya taxan?

Den nya taxan gör det billigare
att sortera rätt
och dyrare att göra fel.

- Du som vill sortera ditt matavfall
alltså lägger enbart matavfall
i den bruna papperspåsen
– får din taxa sänkt med 100 kr per år.

Vill du inte sortera matavfallet,
eller slarvar med det,
får du betala mycket mer: 1 690 kr mer per år.

– Idag får alla vara med och betala
för dem som inte sköter sig.
 Jag hoppas det här ska ge lika bra resultat i Kil
som i andra kommuner, säger Leif Östlind,
vd för Kils Avfallshantering AB.

Hur funkar "övervakningen"?

Det är sopbilschauffören
som kontrollerar hur hushållen
sköter sorteringen.
Har man sorterat fel
ett antal gånger under viss tid
hämtas kärlet för matavfall in
och man får den högre taxan
under minst ett halvår.
Sedan kan man begära
att få sortera matavfall igen.

Mer information

Har du frågor om sortering
eller om den nya taxan?
Välkommen att ringa kundtjänst, 0554-191 22.

Bilden: Ett exempel på hur matavfallet kan se ut i Kils kommun.