Hoppa till huvudinnehållet

Kontakta Kils kommun

Telefon
0554-191 00
Telefontider
8:00-12.00 och 13.00-16:00
E-post
kommun@kil.se
Besökstider
8:00-12.00 och 13.00-16:00
Besöksadress
Östra Torggatan 2D
665 23 Kil

Fler kontaktuppgifter

Kils pedagoger lär sig skapa digitalt

Arkivmaterial

Hand som håller ett hjärta framför en filmande Ipad.

Alla pedagoger
inom förskolan i Kil
får lära sig mer
om att skapa digitalt.

De får göra figurer i lera,
klippa i papper
och göra film
med ipads.

Sedan ska barnen
i förskolorna
få prova att göra film.

Janni Karlsson. 

Janni Karlsson är kommunens
IKT-pedagog och utvecklare. 

IKT står för informations-
och kommunikations-
teknik och det är Janni
som lär ut och stöttar
sina kollegor i arbetet
med digitala verktyg.

– Digitaliseringen
är en del
av den nya läroplanen.
Vi vill att alla,
både barn och pedagoger
ska kunna det här,
säger hon.

Johanna Käll, Annika Karlsson, Anton Andersson och Louise Backman från Mons backe förskola.

Pedagogerna får lära sig grunderna
i appen Stop motion.
Appen är lätt att förstå,
så att även barnen
ska kunna jobba med den.

Johanna Käll, Annika Karlsson,
Anton Andersson och Louise Backman
från Mons backe förskola
gör film med alla hjärtans dag-tema.

– Det är jättebra att vi får lära oss det här,
så att vi kan jobba med det.
Barnen tycker om att pyssla,
så det här kommer passa dem.

Lena Adolfsson Persson och Carolina Hammenlind från Mons backe förskola.

Kirsten Mogensen, Tina Essler och Maria Källhagen från Tolita förskola.

Pedagogerna får många idéer
som de kan ta med
till förskolan sedan.

- Barnen tycker att det är roligt.