1
Störningar

Störningar

1
1
Pågående arb.

Pågående arbeten

1
  •  
  •    
  • Din rättelse/kommentar kommer att mejlas till kommunikationsenheten.
     
    Din rättelse/kommentar kommer att mejlas till kommunikationsenheten.
     
  • Dra reglaget till höger för att skicka formuläret

Kontakta Kils kommun

Telefon
0554-191 00
Telefontider
8:00-12.00 och 13.00-16:00
E-post
kommun@kil.se
Besökstider
8:00-12.00 och 13.00-16:00
Besöksadress
Östra Torggatan 2D
665 23 Kil
Fakturaadress
FE 1407
645 88 Strängnäs

Fler kontaktuppgifter

Kilselever smeder för en dag

Alla elever i årskurs sex i Kil
har fått prova smide under en vecka.
De fick lära sig av två smeder.
Kul men svårare än det ser ut,
tyckte några av Vikstaskolans elever.

Smederna heter Therese
och Niclas Engdahl.
De arbetar med konstsmide
i sin verkstad i Götene.

Eleverna fick i uppgift
att forma löv
med hjälp av hammare och städ
 över öppen eld.

Veckan med smide
är en del av Skapande skola,
som ger eleverna chans
att uppleva minst två
tillfällen med kultur per år.

– Det är jättesvårt, det såg mycket lättare ut
när du gjorde det, säger en av eleverna.
Therese svarar att det är
för att hon sysslat med smide
sedan hon var barn.

Lukas, Linnea och Hampus får instruktioner av Niclas. 
– Smed är det äldsta hantverksyrket.
Smeden gjorde ju verktygen åt de andra, berättar Niclas.

I den röda glöden värmer eleverna järnet till 1300 grader,
så det gäller att hålla fingrarna i styr.

Den upphettade järnstången hamras till på städet.
Materialet fungerar ungefär som lera,
men det krävs kraft att forma det.

När löven formats klart doppas de i tjära för att brännas.

Efter den sista bränningen kyler eleverna av sina löv i ett vattenbad.

Efter den avslutade lektionen
får eleverna med sitt löv i ett band om halsen.
Evelina, Sara och Tuva visar sina konstverk.  

Therese och Niclas Engdahl driver Smedja Therese i Götene. Therese har flera guldmedaljer från SM i smide
och kommer att vara med som domare
i det nya programmet "Mästerskaparna"
som visas på SVT från 29 oktober.
Läs mer om Therese och Niclas på www.smedjatheresedesign.se