1
Störningar

Störningar

1
1
Pågående arb.

Pågående arbeten

1
  •  
  •    
  • Din rättelse/kommentar kommer att mejlas till kommunikationsenheten.
     
    Din rättelse/kommentar kommer att mejlas till kommunikationsenheten.
     
  • Dra reglaget till höger för att skicka formuläret

Kontakta Kils kommun

Telefon
0554-191 00
Telefontider
8:00-12.00 och 13.00-16:00
E-post
kommun@kil.se
Besökstider
8:00-12.00 och 13.00-16:00
Besöksadress
Östra Torggatan 2D
665 23 Kil
Fakturaadress
FE 1407
645 88 Strängnäs

Fler kontaktuppgifter

Livskvalité och Gamla polare på seniormässan

Kils kommun ordnade seniormässa
för sjätte året i rad.
Den här gången handlade det
om att må bra och att
bevara kontrollen över sitt liv.

Det fanns många aktiviteter,
utställare och föreläsningar.
Gamla polare, med Ingvar Karlsson
från Sven-Ingvars,
stod för musiken.

Fem sniorer i blå tröjor bakom en förslagslåda

Äldreberedningen är en politisk grupp
som ska skissa på framtidens äldreomsorg.
De samlade in förslag och goda idéer på mässan.

En leende man

Kommunalrådet Anders Johansson (S)
passade på att träffa Kilsbor på årets mässa.
– Seniormässan är viktig!
Här kan vi dela erfarenheter
och prata om folkhälsa.
I Kil lever vi längst i Värmland.
En av anledningarna är nog vårt aktiva föreningsliv,
att vi gör saker tillsammans, säger han.

En leende kvinna

Anhörig-samordnare Katharina Johansson
är med och ordnar mässan.
Hon är nöjd över att intresset ökat
bland både besökare och utställare.
– Temat, att känna kontroll, är viktigt för många av oss.
Vi vill ge Kils äldre en dag där mycket händer
och kunskap som kan förlänga de goda åren.

En kvinna hjälper en senior att prova glasögo

Lena Johansson från Sefin Optik i Kil
visade upp både glasögon och hjälpmedel,
bland annat förstorings-glas anpassade för handarbete.

Man i svart jacka och glasögon, kvinna i rosa jacka och glasögon

Kilsbon Lennart och Karlstadbon Inger
smakade på aptitretare och smoothies
hos kommunens kost-representanter.
– Vi har förstått att det är bra
med proteiner och många små måltider.
Vi provade hummus på bondbönor, det var jättegott!

Kvinna framför bord med informationsfoldrar

Jenny Hallstensson jobbar som budget-
och skuld-rådgivare i Kils kommun.
Hon berättade bland annat om skuldsanering.
– Det finns alltid en väg ut, även som äldre.
Ta kontakt med mig om du vill ha råd, säger hon.

Kvinna i rosa tröja, leende man i orange tröja

Jättetrevligt och meningsfullt,
tyckte Astrid Carlsson och Bertil Löfgren
om seniormässan.
– De gör mycket för de äldre i kommunen
och jag är tacksam för att bo i Kil.
Allt finns inom gång-avstånd.

Två män i glasögon sitter bakom två uppställda böcker

Två författare med var sin bok från Kilstrakten.
Enar Jonasson, som skrivit sin första bok,
Sikta högt, om ett liv som föräldralös,
och Henry Nilsson, som visade sin nya bok
Karameller till Edward.
Den utspelar sig i 1800-talets Kil och Karlstad.

Ett rum fullsatt av seniorer som sitter vid bord och fikar

Glada skratt och gratis fika under mässan.

Ett band spelar, publik i förgrunden

Stor publik och allsång
när Ingvar Karlsson
från Sven-Ingvars uppträdde
med sitt band Gamla Polare.

Se film 

Filmen är gjord av praoeleven Elin Åkerman, årskurs 8, Sannerudsskolan.