Hoppa till huvudinnehållet

Kontakta Kils kommun

Telefon
0554-191 00
Telefontider
8:00-12.00 och 13.00-16:00
E-post
kommun@kil.se
Besökstider
8:00-12.00 och 13.00-16:00
Besöksadress
Östra Torggatan 2D
665 23 Kil

Fler kontaktuppgifter

Ludna sommarjobbare på plats i Lövenstrand

Arkivmaterial

Ko och kalv av rasen Highland cattle

Nu finns det djur
i hägnet i Lövenstrand igen.
Sju djur av rasen
Highland cattle
släpptes ut i hägnet
under Lövenstrandsdagen.

Här kan du se bilder
och film från dagen.

 

Klicka på bilden för att se filmen från Lövenstrandsdagen.

Tjursläpp med kalvar och kor

Det är tolfte året som
Kils kommun ordnar trivseldag
i samband med
djursläppet i Lövenstrand.

Ett 100-tal personer
kom för att se när djuren
kom till sitt bete.
Nu ska de äta växter och sly
för att hålla markerna öppna.

Korv och tipspromenad

Kommunen bjöd på korv, festis och kaffe.
Det fanns tipspromenad
för vuxna och barn.
Bjarne Airiman
och Dixie Sanfridsson vann.

Larsson och
Håkan Iderström äger djuren.
De ville ha förslag
på vad de små kalvarna ska heta.

 

De djur som finns i Lövenstrand i sommar heter Bamsen, Freja, Rambo, Rally, Alva, Floyd, Saga och Ingo. De två minsta kalvarna har inte fått namn än.

Besök djuren

Djuren ska beta
i Lövenstrand hela sommaren.
I juni kommer tre djur till.
Håkan Iderström
tipsar om att du kan ta med
hårt bröd att bjuda djuren på.

Kommunalråden Anders Johansson (S) och Georg Forsberg (C) fanns på plats tillsammans med kommundirektör Jan-Olov Ragnarsson (i mitten på bilden) för att svara på frågor och diskutera utveckling av Lövenstrand.