Nya torget är invigt
Det var festligt i Kil
när nya torget invigdes
under skyltsöndagen.
Bygget har pågått sedan i våras
och nu är torgytorna klara.
Trots ett kyligt vinterregn
var det många som kom för att fira.
- Vi ville skapa öppna ytor,
ett ljust och välkomnande centrum.
Vi vill ha ett stort och öppet torg
vid biblioteket. Då kan vi använda det
till många olika saker, sa Rita Gunnarsson.
Hon är ordförande i Kilsbostäder
och kommunfullmäktige.
Tack till alla som bidrog
till feststämningen
under torginvigningen!
Film från invigningen
Bilder från invigningen

Sigrid Bernson deltog med sina dansare.

Tomten var förstås på plats och delade ut reflexer till alla barn.

Projektingenjör Björn Ahlstedt och Rita Gunnarsson, ordförande i Kilsbostäder och kommunfullmäktige.

Martin Gustafsson (Stenteknik), Marcus Jonasson (Markservice i Värmland) och Alexandra Larson var jury i tävlingen om det finaste pepparkakshuset.

Dans med elever från kulturskolan.

Ponnyridningen på Gröna torget lockade många barn.

Skolkökskock Kia Gunnarsson och kostchef Agneta Hedlund visade upp den nya boken Nära mat till många gäster, som Kia är en av medförfattarna till.

Det lokala bandet U name it imponerade på publiken.

Bova och Bove fixade dans runt granen och startade raketen inför invigningen.



Trolleritrick från scenen.

Det nya konstverket uppskattas, inte minst av barnen.

Publiken kunde också rösta på de tio pepparkakshusen.

Eldkonstnären var ett spännande inslag under invigningen.

Frederike Traulsens magnifika slott blev det vinnande bidraget enligt både juryn och publiken.

Den fina fyren kom på andra plats. "Vägledning" kallar familjen Delvert sitt verk.

På tredjeplats hamnade den fina rinken som BKI Sunnanå P-09 har gjort.

Syskonen Delvert blev överraskade och glada över andraplaceringen.

BKI Sunnanå tar tacksamt emot tredjepriset.

Kön ringlade sig lång i biblioteket när Sigrid Bernson skrev autografer efter spelningen.
Sidan uppdaterad: 2018-12-17