Hoppa till huvudinnehållet

Kontakta Kils kommun

Telefon
0554-191 00
Telefontider
8:00-12.00 och 13.00-16:00
E-post
kommun@kil.se
Besökstider
8:00-12.00 och 13.00-16:00
Besöksadress
Östra Torggatan 2D
665 23 Kil

Fler kontaktuppgifter

Nya Vikstaskolan växer fram

Arkivmaterial

Två män i ornage varselvästar och hjälm tittar ut över en byggarbetsplats

Innanför byggstängslet på Runnevål
är det full fart.
Här pågår bygget av nya Vikstaskolan.

Se film från bygget 

Filmen är textad. För att aktivera undertexterna, använd knappen CC i spelarens nedre, högra hörn och välj språk.

Husen ska resas i år

Det var bra med en mild vinter
utan tjäle i backen.
Det gjorde att det gick att gräva
och göra arbeten inför bygget
från oktober och hela vintern.

I mars började PEAB gjuta plattan
och bärande väggar av betong.
Stommen till husen ska resas
och vara uppe innan året är slut.

Det är bara trapporna av betong som kommer färdiga. Det mesta gjuts på plats.

Trångt för trafiken

Några meter från bygget står moduler,
där skolans verksamhet pågår.
Bygget gör det lite trångt och svårt
att ta sig fram med bil.
Trafik som ska till bygget
har en egen infart.
De som ska till skolan
har en egen väg in
och egen parkering. 

– Det är mycket transporter. Men jag tycker att säkerheten har fungerat bra. Barnen respekterar staketen, säger Johan.

Zon för att hämta och lämna

Björn Ahlstedt, projektledare från kommunen,
tycker också att det går bra.
– Jag hoppas och tror
att de flesta förstår
att det handlar om en viss tid
och att det kommer att bli
väldigt bra när vi är klara.
Där modulerna står idag
blir det parkering och en zon
för att lämna och hämta barnen.

40 personer arbetar på bygget. 
– Jag bor på Stenåsen och det är väldigt skönt att kunna cykla till jobbet. Det här kommer bli fantastiskt bra för Kil, säger Stefan Eriksson, som är snickare.

Stort bygge

De elever som nu går i moduler
flyttar in i en del av den nya skolan
höstterminen 2021.
PEAB fortsätter då
med resten av skolan.

Totalt blir det 9000 kvadratmeter skola
som ska vara klar hösten 2022.
Då börjar elever från tidigare Vikstaskolan
och Stenåsenskolan i den nybyggda skolan.

Förutom vanliga salar
kommer det också att finnas
ett skyddsrum, kök och sporthall.
Sporthallen kan delas
av så att två klasser kan vara i den samtidigt.

– Det här är ett stort bygge
med värmländska mått, 
säger Johan Jingfors.

Den nya skolan
byggs i tegel och trä.
De lägre byggnaderna
får tak som det ska växa
en slags blommor på.

Gjutning av blivande golv pågår.

Information om nya Vikstaskolan

- Den nya Vikstaskolan kommer att ha plats 
för totalt 525 elever i låg- och mellanstadiet.

- Skolan ska vara klar höstterminen 2022.

- Kommunen betalar cirka 190 miljoner kronor för skolan.

-  Det är PEAB som bygger skolan.

Mer information hittar du på kil.se/vikstaskolan