Hoppa till huvudinnehållet

Kontakta Kils kommun

Telefon
0554-191 00
Telefontider
8:00-12.00 och 13.00-16:00
E-post
kommun@kil.se
Besökstider
8:00-12.00 och 13.00-16:00
Besöksadress
Östra Torggatan 2D
665 23 Kil

Fler kontaktuppgifter

Nystart på Sannerudsskolans högstadium

Arkivmaterial

Tre personer står vid ett bord i en skolkorridor

Höstterminen har börjat
och på Sannerudsskolan 7-9
fortsätter man att jobba
för bättre resultat
och att fler elever ska kunna
komma in på gymnasiet.

– Vi har haft en väldigt bra start på läsåret.
Vi har kommit igång bra med våra klasser,
vi har motiverade elever
och det är lugnt, harmoniskt och bra stämning på skolan,
säger Patrik Backman.
Han är rektor på Sannerudsskolan 7-9.

Ny personal

De gör flera olika saker på skolan
för att öka trivseln och studieron
och få bättre resultat.
Några nya personer har börjat jobba på skolan
bland annat lärare, kurator och skolsköterska.

– Vi har bra och motiverad personal.
Det ger kraft att genomföra förändring.

Tre personer vid ett bord i skolmiljö, två flickor i bakgrunden

Extra stöd

Skolan satsar mer i år på elever som behöver extra stöd.
De eleverna har fått en egen liten klass.
Deras skoldag ser lite annorlunda ut.
De har scheman som passar för var och en.
De har två pedagoger som tar hand om dem.
De får träffa en coach som hjälper dem
att tro på sig själva och att vilja gå i skolan.

Mobilförbud hela skoldagen

Nu är det också mobilförbud
under hela skoldagen,
inte bara under lektionerna som tidigare.

– Eleverna lämnar in sina telefoner
när de kommer till skolan
och hämtar dem efter sista lektionen.
Vi ser redan ökad arbetsro och trivsel.
Det blir lättare att lära sig saker, säger Patrik.

Exteriörbild på Sannerudsskolan

Två lärare i vissa ämnen

Det är viktigt att eleverna når sina mål.

– Nu har vi två lärare
i engelska, svenska och matematik
för alla elever.
Det är alltid två lärare med
på de lektionerna.
Det är bra för både lärare och elever.

Profilpass

Skolan har också börjat med profilpass.
Eleven kan under två pass i veckan
välja att lära sig mer inom ett av fyra spår:
estetiskt, akademiskt,
praktiskt/entreprenöriellt
eller idrott och hälsa.

Samverkan bästa skola

Sannerudsskolan ska delta
i Skolverkets projekt Samverkan bästa skola.
Projektet ska bidra till att göra skolan bättre.

Rektor Patrik Backman ser positivt på framtiden.

– Det är en bra verksamhet som vi sparkar igång,
med bra struktur och positiva elever och personal.
Jag är säker på att vi kommer att se resultat
på flera områden under det här läsåret.