Hoppa till huvudinnehållet

Kontakta Kils kommun

Telefon
0554-191 00
Telefontider
8:00-12.00 och 13.00-16:00
E-post
kommun@kil.se
Besökstider
8:00-12.00 och 13.00-16:00
Besöksadress
Östra Torggatan 2D
665 23 Kil

Fler kontaktuppgifter

Pumptrack – nytt tillskott i Fryksta

Arkivmaterial

Man i rödjacka cyklar nerför platå i bana, tre personer i balkgrunden

Det finns mycket
att göra på Frykstahöjden.
Nu blir det också en
pumptrack här.

Det är en cykelbana
med gupp och kurvor.

Det var friluftsfrämjandet
som kom med förslaget.

Kils kommun tyckte att det var
en bra idé och nu byggs banan
på grusplanen.

- Vi hoppas att banan
ska leda till att fler idrottar spontant,
säger
Charlotta Anderberg,
som är kultur- och fritidschef.

Anders Alsbjer har ritat banan.
-Vi vill ha en rörelse i banan,
flera upp- och nerförsbackar och kurvor,
så att det blir roligt hela tiden, säger han.

Det finns flera platåer i banan
både för vila och för hopp.

Någon gång i vår
ska banan vara klar.

- Vi hoppas att många kommer hit,
att det kan bli en ny plats för unga
och andra att samlas på.

Hand håller ritning över pumptrackbana

Ritningen över banan som Anders vill att den ska bli. 

Fyra personer står i cykelbanan

Magnus Engholm, Anders Alsbjer, Charlotta Anderberg och Kristian Persson i den framväxande banan.

Man cyklar i pumptrackbana

Anders testar banan, som ska vara klar under våren. Kristian har gjort ett bra jobb, konstaterar han.