Hoppa till huvudinnehållet

Kontakta Kils kommun

Telefon
0554-191 00
Telefontider
8:00-12.00 och 13.00-16:00
E-post
kommun@kil.se
Besökstider
8:00-12.00 och 13.00-16:00
Besöksadress
Östra Torggatan 2D
665 23 Kil

Fler kontaktuppgifter

Så anpassar vi våra verksamheter i coronatider

Hjärta ritat på regnigt fönster

Anpassningar inom Kils kommun

Vi ändrar en del inom kommunen
för att följa myndigheternas råd.
Det gör att en del saker inte är som vanligt.

Här kan du läsa några exempel
på vad vi gör i kommunen
och vad du ska tänka på.

Kommunhus/reception

Samhällsbyggnadshuset

Bibliotek

Inomhushallar, sporthallar och ishall

Badet på Smeden

Återbruket

Fritidsbanken

Särskilt boende

Grundskola och förskola

Kulturskolan

Kommunal vuxenutbildning

Familjecentralen Stjärnan/Öppna förskolan

Kilsbostäder

Återvinningscentralen

Anställda inom kommunen

Kommunhus/reception

Kommunhuset är stängt för besök.
Om du vill få ut handlingar
kontaktar du den verksamhet det gäller
via e-post: kommun@kil.se.

Du kan fortfarande nå oss via telefon eller e-post.
Behöver du kontakta någon person
kan du hitta kontaktuppgifter på denna sida.

Samhällsbyggnadshuset

Stängt för besök,
kontakta oss via e-post eller telefon

Bibliotek

Kils kommuns biblioteket är öppet för max 30 personer.
Använd inte biblioteket som mötesplats.
Cafeterian och glasrummet är helt stängda.

Du kan låna böcker digitalt
och vi erbjuder Take away,
där du kan hämta och lämna dina böcker
utomhus utanför biblioteket.
Ring 0554-191 66 eller mejla biblioteket@kil.se

Du kan göra korta biblioteksärenden
genom att boka tid eller via drop in. Max 30 minuter.

Inomhushallar, sporthallar och ishall

Öppna för träning för barn och ungdomar
födda 2002 och senare.

Vi skyltar med hur många som får vistas i lokalen.

Omklädningsrum får inte användas
varken för ombyte eller samling.

Varje förening är ansvarig
att följa nationella och lokala restriktioner. 

Badet på Smeden

Stängt.

Återbruket

Stängt.

Fritidsbanken

Stängt, men från och med den 4 januari
kan du boka besök via telefon 0554-194 03 eller 191 50.

Särskilt boende

Tänk efter noga innan du
besöker en anhörig på särskilt boende.
Vi vill skydda de som bor där.
Vi vill inte ha in smitta på våra boenden.

Om du känner att du måste besöka oss,
använd de skydd som finns.
och följ våra rekommendationer

Grundskola och förskola

Vi har ändrat en del saker
vid hämtning och lämning
för att ha kunna hålla avstånd.

Det ser lite olika ut på olika skolor
och förskolor.
Fråga vad som gäller
där du har ditt barn.

Vi ser till så att det inte ska bli trängsel
när barn och skolelever ska äta.

Endast barn/elever och personal
får vara i lokalerna.

Möten mellan personal
och vårdnadshavare,
till exempel utvecklingssamtal,
görs digitalt.

Kulturskolan

Kulturskolan är öppen dagtid
under skoltid.
Annars är all verksamhet digital. 

Kommunal vuxenutbildning

Nästan all undervisning är på distans.

Familjecentralen Stjärnan/Öppna förskolan

Öppet med vissa anpassningar.
Håll avstånd och visa hänsyn när du besöker oss.

Fritidsgård

Öppet med anpassningar.

Kilsbostäder

Du måste boka tid
om du ska besöka oss.

Bovärdarna åker bara ut till hyresgäster
om det är akuta fel.
Behöver du hjälp med något
ska du ringa och boka tid.
Du ska helst inte vara inne i lägenheten
när bovärden kommer.
Måste du vara hemma
ska du vara i ett annat rum.

Återvinningscentralen

Öppet som vanligt
Håll avstånd och visa hänsyn
när du besöker oss.

Anställda inom kommunen

Vi som jobbar i kommunen
gör bland annat det här
för att försöka hindra smittan att spridas:

De som kan arbetar hemifrån

Vi har digitala möten
istället för att träffas

Vi gör inga resor i tjänsten
om det går att låta bli

Vi undviker att besöka
andra arbetsplatser

Besök hos till exempel företag
gör vi digitalt eller senare

Vi som myndighet gör bara besök
om det är mycket viktigt.
Annars gör vi digitalt möte
eller flyttar fram besöket

Vi ber all vår personal
att låta bli att resa i onödan.
Vi vill inte att människor ska träffa andra
än de man brukar träffa,
till exempel familjen
och de man jobbar med.