Hoppa till huvudinnehållet

Kontakta Kils kommun

Telefon
0554-191 00
Telefontider
8:00-12.00 och 13.00-16:00
E-post
kommun@kil.se
Besökstider
8:00-12.00 och 13.00-16:00
Besöksadress
Östra Torggatan 2D
665 23 Kil

Fler kontaktuppgifter

Så här ser matavfallet ut i Kil

Arkivmaterial

Matavfall med plast och annat skräp i

Det finns mycket näring kvar
i det du inte vill äta.
Det kan göras om till
biogödsel och bränsle.

Men då måste det vara rent.
Det får inte vara plast,
metall och annat skräp i,
som det är på bilderna här.
Bara matavfall.

I Kil
hamnar mycket skräp
i den bruna påsen
och tunnan.

Det gör att det blir dyrt
att skicka matavfall
till anläggningen
som gör biogas.
Plasten gör
så att det blir stopp
i maskinerna.

I värsta fall
måste allt brännas
istället för att bli biogas.

Matavfall med bland annat metall- och plastförpackningar i

Kil är sämst i Värmland.
Bara 86 procent
av det som läggs
i matavfallet är rent.
Resten är blöjor, plast, fimpar och annat.

Statistik över Värmlands kommuner 2018

Kommun

Kvalitet på matavfall
(renhet i %)

Karlstad

97

Arvika

95

Filipstad

95

Kil

86

Lätt att göra rätt

Film från Avfall Sveriges kampanj Gör det inte svårare - än det är.

Är du osäker på
hur du ska sortera ditt avfall?
Läs gärna vår lathund.

Fler tips hittar du
på Avfall Sveriges sida gordetintesvarare.se

Vi på Kils Avfallshantering
svarar gärna på frågor, du når oss
på 0554-191 22
eller via e-post: kahab@kils-avfallshantering.se