Hoppa till huvudinnehållet

Kontakta Kils kommun

Telefon
0554-191 00
Telefontider
8:00-12.00 och 13.00-16:00
E-post
kommun@kil.se
Besökstider
8:00-12.00 och 13.00-16:00
Besöksadress
Östra Torggatan 2D
665 23 Kil

Fler kontaktuppgifter

TV/Uppdrag granskning granskar kommuners inköp av salt

Arkivmaterial

Entrén till Kils kommunhus

Under 2016 och 2017
berättade värmländska medier
om Kils kommuns brister
vid inköp av bland annat tösalt.
Vi hade köpt stora mängder
salt och andra saker
till mycket höga priser.

Vi upptäckte det för sent
men ändrade rutiner
och kontroller
för att liknande saker
inte ska hända igen.

Nu har Uppdrag granskning
gjort ett program om oss
och andra kommuner
som har gjort liknande affärer.

Det här har hänt

November 2014:
En anställd på Kils kommun
betalar första fakturan från företaget.

April 2015:
Kommunens ekonomer talar om
att företaget finns med på varningslista.
Affärerna fortsätter ändå.
Idag har vi bättre kontroll och nya rutiner.

Oktober 2016:
Personen som handlat
väljer att sluta jobba hos Kils kommun.

Oktober 2016:
Kils kommun stoppar affärerna med företaget.
Kommunen skickar tillbaka produkter
och får tillbaka pengar.
Kils kommun utreder vad som hänt
och skärper rutinerna.

November 2016:
Kils kommun anställer
en person efter den som slutat.

December 2016:
Kils kommun polisanmäler
personen som handlat
och företaget,
för att få reda på om brott har begåtts.

December 2016:
SVT Värmland granskar affärerna i Kils kommun.
Även andra Värmlandsmedier berättar

December 2017:
Åklagaren lägger ner fallet. Ingen misstänks för brott.

Maj 2018:
Uppdrag granskning gör flera intervjuer med Kils kommun.

Oktober 2018:
Uppdrag gransknings reportage visas i SVT

Det här gick fel

Ekonomer i kommunen sa till personen
som handlade med företaget
att företaget var med på en varningslista.
Personen som handlade
stoppade inte affärerna.

Företaget hamnade
på Svensk handels varningslista
den 2 december 2016.

Så här gör vi idag

När vi får en varning
i vårt ekonomisystem
om ett företag som vi handlar av,
ska ekonomichefen stoppa affärerna
och ta reda på vad som hänt.
Ekonomichefen ska meddela den som handlat,
dennes chef och kommundirektör.

Kan ni lova att det inte händer igen?

–   De som jobbar med fakturor
är mer försiktiga nu.
De nya rutinerna gör
att jag känner mig tryggare i
att det inte ska hända igen,
säger Jan-Olov Ragnarsson, kommundirektör.