Hoppa till huvudinnehållet

Kontakta Kils kommun

Telefon
0554-191 00
Telefontider
8:00-12.00 och 13.00-16:00
E-post
kommun@kil.se
Besökstider
8:00-12.00 och 13.00-16:00
Besöksadress
Östra Torggatan 2D
665 23 Kil

Fler kontaktuppgifter

Vill bygga kanal mellan Kil och Forshaga

Arkivmaterial

Naturbild med fågel och skylt med text Kil och Forshaga

Kil och Forshaga kommuner
vill bygga en kanal
mellan Klarälven
och Fryken.

De vill använda delar
av den gamla järnvägs-
sträckan mellan
Fryksta och Lyckan.

- I både Kil och Forshagas historia
har vattenvägarna varit viktiga
för utvecklingen.
En kanal mellan kommunerna
gör det enklare för
miljövänliga transporter,
ekoturism och kanske pendling.
Det säger Anders Johansson (S),
kommunalråd i Kil.

Mellan kommunerna
ligger Hynområdet.
Där finns mycket fåglar
och andra djur.

Många kommer
för att titta på fåglarna.

Planen är
att bara eldrivna fordon
ska få åka på kanalen
för att inte störa djuren.

- Fordonen ska också
kunna användas
som häckningsplatser
för fåglar, säger Per Lawén (S),
kommunalråd i Forshaga kommun.

Med denna lösning
kan de som vill
se fåglarna när de åker förbi
på kanalen.

– Just denna del av projektet
kallar vi för "fågel i kikaren från cykel",
säger Georg Forsberg (C),
kommunalråd i Kil.

 Forshagas fiske-
gymnasium är också med i projektet.

– De vill korsa fiskarter
från Fryken och Klarälven
för att rädda vissa arter,
till exempel laxsnöringen och arborren,
från utrotning.
Vi ska också göra
särskilda platser
för slomfiske,
säger Göran Adrian (C),
i Forshaga kommun.

Planeringen för projektet
ska kosta 5 miljoner kronor
och kan vara klar lagom
till midsommar 2019.

Sedan ska kommunerna
bestämma om de ska göra en kanal.

Om allt går
som fisken i vattnet
kan en kanal mellan
Kil och Forshaga
stå klar 2025.