Vill du bli god man?
Om en person har demens
eller en fysisk eller psykisk
funktionsnedsättning
eller är sjuk eller svag
på något annat sätt
kan den behöva hjälp med
olika saker.
Det kan vara att betala räkningar
kontakta myndigheter
eller att få hjälp med att söka rätt vård.
Det kan en god man hjälpa till med.
Kanske kan det vara något för dig.
Som god man kan du till exempel
hjälpa till med att
- betala räkningar
- söka bostadsbidrag
- se till att personen får rätt vård och boende.
Överförmyndarnämnden
Överförmyndarnämnden
ser till så att allt går rätt till
och fungerar även som ett stöd
till dig som är god man.
Varje år lämnar du in en rapport
till överförmyndarnämnden.
Där står det till exempel
vad pengar har använts till
och andra viktiga uppgifter.
Du får inte lön som god man
men du får lite pengar varje år
och ersättning för kostnader
som du har haft som god man.
Inga - en god man
Inga Östberg är Kilsbo
och god man sedan flera år tillbaks.
– Det roligaste är när man ser att det går bra för personerna.
Både de jag hjälper och deras anhöriga
brukar vara tacksamma
och det betyder mycket.
Ingas råd till dig som vill bli god man:
För att passa som god man ska du tycka om människor.
Du ska vara ordningsam.
Du kan börja med ett enkelt uppdrag.
Du kan till exempel hjälpa en äldre person på ett boende.
Då ser du vad det går ut på
innan du tar hand om svårare ärenden.
Var beredd på att det kan gå åt en del tid,
vissa ärenden tar mer tid än andra.
När du tar dig an ett uppdrag
måste du fortsätta ha det
tills överförmyndarnämnden
hittar någon annan som du kan lämna över till.
Du kan inte bara lämna ett uppdrag när som helst.
Mer information
Läs mer på kil.se/godman
eller ring överförmyndarkontoret på 054-17 20 00
På bilden: Inga Östberg är Kilsbo och god man sedan flera år tillbaks.
Sidan uppdaterad: 2020-10-13