1
Störningar

Störningar

1
1
Pågående arb.

Pågående arbeten

1
  •  
  •    
  • Din rättelse/kommentar kommer att mejlas till kommunikationsenheten.
     
    Din rättelse/kommentar kommer att mejlas till kommunikationsenheten.
     
  • Dra reglaget till höger för att skicka formuläret

Kontakta Kils kommun

Telefon
0554-191 00
Telefontider
8:00-12.00 och 13.00-16:00
E-post
kommun@kil.se
Besökstider
8:00-12.00 och 13.00-16:00
Besöksadress
Östra Torggatan 2D
665 23 Kil
Fakturaadress
FE 1407
645 88 Strängnäs

Fler kontaktuppgifter

Vill du bli god man?

Om en person har demens
eller en fysisk eller psykisk
funktionsnedsättning
eller är sjuk eller svag
på något annat sätt
kan den behöva hjälp med
olika saker.

Det kan vara att betala räkningar
kontakta myndigheter
eller att få hjälp med att söka rätt vård.
Det kan en god man hjälpa till med.

Kanske kan det vara något för dig.

Som god man kan du till exempel
hjälpa till med att
- betala räkningar
- söka bostadsbidrag
- se till att personen får rätt vård och boende.

Överförmyndarnämnden

Överförmyndarnämnden
ser till så att allt går rätt till
och fungerar även som ett stöd
till dig som är god man.

Varje år lämnar du in en rapport
till överförmyndarnämnden.
Där står det till exempel
vad pengar har använts till
och andra viktiga uppgifter.

Du får inte lön som god man
men du får lite pengar varje år
och ersättning för kostnader
som du har haft som god man.

Inga - en god man 

Inga Östberg är Kilsbo
och god man sedan flera år tillbaks.

– Det roligaste är när man ser att det går bra för personerna.
Både de jag hjälper och deras anhöriga
brukar vara tacksamma
och det betyder mycket.

Ingas råd till dig som vill bli god man:

För att passa som god man ska du tycka om människor.
Du ska vara ordningsam.
Du kan börja med ett enkelt uppdrag.
Du kan till exempel hjälpa en äldre person på ett boende. 
Då ser du vad det går ut på
innan du tar hand om svårare ärenden.

Var beredd på att det kan gå åt en del tid,
vissa ärenden tar mer tid än andra.

När du tar dig an ett uppdrag
måste du fortsätta ha det
tills överförmyndarnämnden
hittar någon annan som du kan lämna över till.
Du kan inte bara lämna ett uppdrag när som helst. 

Mer information 

Läs mer på kil.se/godman 
eller ring överförmyndarkontoret på 054-17 20 00

På bilden: Inga Östberg är Kilsbo och god man sedan flera år tillbaks.