2
Pågående arb.

Pågående arbeten

2
  •  
  •    
  • Din rättelse/kommentar kommer att mejlas till kommunikationsenheten.
     
    Din rättelse/kommentar kommer att mejlas till kommunikationsenheten.
     
  • Dra reglaget till höger för att skicka formuläret

Kontakta Kils kommun

Telefon
0554-191 00
Telefontider
8:00-12.00 och 13.00-16:00
E-post
kommun@kil.se
Besökstider
8:00-12.00 och 13.00-16:00
Besöksadress
Östra Torggatan 2D
665 23 Kil
Fakturaadress
FE 1407
645 88 Strängnäs

Fler kontaktuppgifter

Val 2018

Den 9 september 2018 är det val
till riksdag, landsting och kommunfullmäktige.
Du kan förtidsrösta
eller rösta i de lokaler
som valnämnden har bestämt. 

Varför rösta?

När du röstar är du med
och påverkar
vilket parti och vilka personer
som ska bestämma i Sverige,
i din region (landstinget) och i din kommun.

Du kan rösta på ett parti
eller på en särskild politiker.
I Sverige har vi hemliga val.
Det betyder att du inte behöver
tala om för någon hur du röstar.

Vem får rösta?

I kommunvalet och regionvalet (landstinget)
får du rösta om

• du har fyllt 18 år

• bor i kommunen

• är medborgare i Sverige,
något EU-land eller Island
eller Norge

Du kan rösta om du är medborgare
i andra länder också,
men då måste du
ha bott i Sverige i tre år.

För att rösta till riksdagen ska du

• ha fyllt 18 år.

• vara svensk medborgare.

• bo i eller någon gång i ditt liv
ha bott i Sverige.

Rösta i vallokal

I slutet av augusti
får du ditt röstkort.
Där står det vilken vallokal
du ska gå till för att rösta.
De här vallokalerna finns i Kils kommun:

- Sannerud (Sannerudsskolan, Kil)

- Dalliden (Dallidenskolan, Kil)

- Vikstad (Vikstaskolan, Kil)

- Stenåsen (Stenåsenskolan, Kil)

- Tolita (Tolitaskolan, Tolita)

- Fagerås (Fageråsskolan, Fagerås)

- Frykerud (Sockenstugan, Frykerud)

- Boda (Bodaskolan OBS! Ny vallokal i år)

Vallokalerna är öppna under valdagen,
den 9 september, mellan kl 08.00 - 20.00.

Förtidsrösta 

Du kan också förtidsrösta.
I Kil gör du det i biblioteket.
Du kan göra det de här tiderna:

- onsdag 22 augusti – fredag 24 augusti, kl 14-18

- lördag 25 augusti – söndag 26 augusti, kl 10-14

- måndag 27 augusti – fredag 31 augusti, kl 12-18

- lördag 1 september – söndag 2 september, kl 10-14

- måndag 3 september – fredag 7 september, kl 10-18

- lördag 8 september kl 10-14

- söndag 9 september kl 08-20

För att förtidsrösta
måste du ha med dig id-handling och röstkort.
Du som inte har id-handling
kan låta annan person med id-handling
intyga att du är du.

Vad vill kommunpolitikerna i Kil?

Läs mer om kommunvalet i vår valbilaga (pdf).
Du kommer också att få valbilagan
I din brevlåda i augusti.

Mer information?

val.se finns lättlästa texter om valet.