Viktig information

Från den 18 december gäller nya nationella förskrifter och allmänna råd i hela Sverige. Så påverkar det våra verksamheter.

Ansträngt läge inom hemtjänsten och vädjan till dig som är anhörig

Just nu har vi ett extra ansträngt läge inom delar av hemtjänsten i Kils kommun.

Vi har full förståelse för att många har frågor om hemtjänsten. För närvarande lägger vi alla våra tillgängliga resurser på att hantera situationen och få verksamheten att fungera så bra som möjligt. Vi har därför inga möjligheter att svara på individuella frågor via telefon.

Det aktuella läget

Det här är den information vi kan gå ut med just nu:

Ett flertal kunder och personal har konstaterad smitta, en person har avlidit. Ytterligare kunder och personal har testats och vi väntar på svar.

Situationen är allvarlig eftersom vi har både sjuk personal och sjuka kunder. Vi är underbemannade och kan därför i vissa fall endast prioritera nödvändig vård, det vill säga mat, läkemedel och personlig omvårdnad.

Vad gör vi nu?

• Vi förstår att många är oroliga och vi arbetar hårt för att få verksamheten att fungera så bra det går under omständigheterna.
  • Vi har kontinuerlig kontakt med Smittskydd i Värmland och det pågår smittspårning i verksamheterna.
  • Vi följer Smittskydd i Värmlands rutiner, till exempel använder personalen visir och munskydd vid kundkontakt närmare än två meter.
  • Vi försöker minska antalet kontakter kring varje kund och se till att de kunder som är smittade träffar samma hemtjänstpersonal, men vi ber om förståelse om ett mer akut läge skulle uppstå.

Vädjan till dig som är anhörig

För att ytterligare begränsa antalet kontakter och möjliga smittillfällen behöver vi din hjälp. Läget är mycket allvarligt och vi vädjar till dig att inte besöka din anhörige fysiskt under julhelgerna, utan avvakta tills läget hos oss är lugnare. Ytterligare spridning av smittan kan snabbt få stora konsekvenser.

Vi har stor förståelse för att det här känns svårt, men i dagsläget handlar det om att skydda och kunna säkerställa tryggheten för kunder och personal.

Med din hjälp hoppas vi kunna bromsa den smittspridning som uppstått.

Tack för din förståelse!