Företagsfredag hos Foto & interiör

Så har var det dags för företagsfredag igen. Den här gången besökte vi Foto & interiör på Storgatan. Här hittar du, förutom fototjänster och ett stort utbud av inredningsprylar, numera även cyklar och cykelreparation.

Patrick Näslund och Carina Jansson driver tillsammans Foto & interiör och dessutom Kiwa Foto i Karlstad. I dagsläget arbetar totalt fem personer inom företaget.

– Foto & interiör startade 1995 som ren fotoateljé och fanns då i källaren under gamla apoteket, nuvarande Tamaras. Lite senare flyttade vi längre bort på Storgatan, där skomakaren hade sin butik, berättar han.

I de lokalerna började de också med filmframkallning och försäljning av ramar och andra tillbehör.

– Det blev trångbott till slut, så 2001 flyttade vi igen och hamnade i nuvarande lokaler. 2006 tog vi över Kiwa Foto i Karlstad, men under samma period kom digitalkamerorna och mobiltelefoner och tog över, vilket ledde till ett stort tapp på filmframkallningen. Då var det några tuffa år när vi inte visste riktigt vad vi skulle göra, säger Patrick.

Människor utanför butik

Charlotta Anderberg, Kultur- och fritidschef, Malin Lövendal, chef för sektor samhälle och service, Kenneth Bengtsson (C), kommunalråd och Mikael Kindberg, näringslivschef, besökte Patrick Näslund och hans företag på höstens första företagsfredag.

Ljus blev start på ny verksamhet

2012 fick de frågan från en ramleverantör om att börja sälja ljus i butiken. Det ledde till medverkan på Formexmässan och sedan dess har inredningsbiten tagit över allt mer.

– Vi anställde också ytterligare en person, Eva Engberg. Idag består verksamheten till 80 procent av heminredning och delikatesser, men vi har fortfarande fotoverksamheten kvar och sedan i april kör vi också cykelverkstad och försäljning av vanliga cyklar, MTB och elcyklar.

Hand håller i ljuslykta

Den populära Kilslyktan säljs via företaget Majas cottage. För varje såld lykta skänks en summa pengar till Barncancerfonden.

Interiör från butiken

Heminredning är den största delen av verksamheten för Foto & interiör.

Cyklar och reparationer

Två dagar i veckan är cykeltekniker Gullmar Gustafsson på plats i källaren där cykelverkstaden finns. Och cykeldelen har blivit ett populärt tillskott i utbudet.

– Ja det saknades ju i Kil, så det är många som uppskattar den möjligheten här nu. Och köper man ny cykel här så ingår service i ett år, berättar Patrick.

Man med cykel i verkstad

Gullmar Gustafsson reparerar cyklar två dagar i veckan. Han delar med sig av ett enkelt tips för att bevara cykeln i gott skick längre. "Tvätta den! Det räcker med att använda vatten, diskmedel och en borste. Många slarvar med att sköta sina cyklar" säger han.

Precis som så många andra företag har även Foto & interiör påverkats av corona, men det har inte enbart varit negativt.

– Vi tappade mycket på fotosidan, i synnerhet när det gäller student- och bröllopsfotografering. Men å andra sidan är intresset för inredning jättestort nu, säger Patrick.

Man i butik

Hur blir det med julhandeln?

Det som oroar nu är hur julhandeln kommer att påverkas. Pandemin innebär till exempel att kommunen inte kan ha biblioteket öppet som vanligt på skyltsöndagen.

– Om inte skyltsöndagen blir av kommer liksom inte julhandeln igång, och den utgör ungefär 20 procent av många butikers årliga omsättning.

Förhoppningen är dock att det ändå blir en skyltsöndag, om än i coronaanpassad form.

– Nu bara väntar vi på att covid-19 ska lägga sig, men det tror vi dröjer så vi uppmanar alla ta hand om sig och ta ansvar, säger Patrick.

Vill du ha besök? Kontakta näringslivschef Mikael Kindberg på telefon 0554-194 13 eller e-post mikael.kindberg@kil.se för att boka in ett möte.

Under företagsbesöken vill kommunen lära sig mer om företagen och deras förutsättningar. Företagarna får chans att ställa frågor eller berätta om sina erfarenheter som företagare i Kil.