Inga pågående arbeten just nu

Grattis årets företagare – Patrick Andersson, Tipro

Patrick Andersson är Årets företagare i Kil. Han är vd för Tipro AB, som verkar inom fordonslackering. De lackar själva, men är också återförsäljare av material, verktyg och lackboxar.

– Det är alltid roligt att bli uppmärksammad. Men jag vill passa på att hylla vår fantastiska personal, vi är ett grymt team! säger Patrick Andersson om att få utmärkelsen.

Han driver idag Tipro, som startades av hans föräldrar i början av 1990-talet.

– Min far (Åke Andersson) var billackerare, nu pensionär, och han startade en egen firma och byggde en lackbox själv.

Billigare material utomlands

Men att köpa in material i Sverige var dyrt för en liten företagare som, åtminstone på den tiden, hade svårt att åtnjuta samma mängdrabatter som större konkurrenter inom branschen. I samband med en rallycrosstävling i Holland råkade Åke ramla på en stor färgtillverkare och beslutade sig för att köpa direkt av företaget.

– Så den första resan till Holland gick med en Fordkombi med släp och sen har det rullat på.

Flera ben och nöjda kunder

Idag är Tipro en av Sveriges ledande grossister inom billackering. Tipro har drygt 1 500 kvadratmeter lokaler i Kil, 16 anställda och ett gott anseende inom branschen. Kundanpassade lösningar, hög service och snabba leveranser kännetecknar företaget, som har många ben att stå på. Egen lackverkstad, fysisk butik med material och verktyg för fordonslackering, webbutik, återförsäljning och service av lackboxar…

– Det är både vår styrka och vår svaghet att vi försöker göra allt det – det är svårt att vara kunnig på alla områden samtidigt som det är en trygghet att ha flera ben att stå på. Och hittills har det fungerat bra.

Tillväxt för framtiden

Tipro har växt hela tiden sedan starten.

– Jag anser att tillväxt är framtidssäkring, vi ska ha en långsam naturlig ökning varje år. Det är lätt att hamna efter marknaden om man inte utvecklar, säger Patrick.

Den stora utmaningen nu är att digitalisera affärssystemet så att alla delar talar med varandra. Idag kommer ordrar in såväl via telefonsamtal och fysiska möten som via webb.

– Vi försöker verkligen anpassa oss efter kunderna, de ska kunna beställa på tider som passar dem till exempel. Det är jätteviktigt. Så digitaliseringen är min största utmaning just nu och har varit en längre tid, att göra det kostnadseffektivt. Det och att bibehålla en bra service, gentemot kunderna.

Utses av Företagarna/Kilsam

Årets företagare utses av Företagarna/Kilsam.
Företagarna företräder över 60 000 företagare runt om i Sverige.

Ordförande i Kil är Ing-Britt Bergström, vice ordförande är Hasse Norström.

Motiveringen: ”Sprunget ur motorsporten har Tipro idag växt till en av landets ledande billackeringsgrossister.”

Vill du veta mer om Tipro? Besök deras hemsida: www.tipro.se