Grattis till utmärkelsen, Kils djurtransporter

Tomas och Peter Lantz driver företaget som utsetts till Årets djurtransportör. Foto: HK Scan Agri.

Kils Djurtransporter AB i Kil utsetts till Årets djurtransportör 2018 av företaget HK Scan Agri. Bra djuröga och professionalism ska känneteckna vinnaren, något som Kilsföretaget har visat sig ha.

Varje år utser företaget HK Scan Agri  årets Djurtransportör. Det är en eftertraktad utmärkelse, en form av gulddiplom, till den transportör som gjort en extra bra insats under året. Företagen som nomineras och deras verksamhet ska kännetecknas av att de:

• Har bra djuröga och främjar djurens naturliga beteende vid transport så att de mår bra.

• Har framåtanda genom kontinuerlig utveckling och nytänk för att förbättra sin verksamhet.

• Är professionell affärspartner som sätter kunden och djurleverantörernas önskemål i fokus.

Motiveringen

Årets motivering lyder:

”Tomas och Peter Lantz, som kör nöt, får/lamm till slakteriet i Linköping, samt förmedlingssmågrisar, är mycket lätta att samarbeta med. De kör och levererar enligt överenskommelse, håller tiderna och meddelar alltid eventuella förändringar på lassen. Dessutom är de glada och gör alltid sitt bästa för att det skall fungera på ett bra sätt för både djurleverantör och slakteri.”

Om företaget

Kils Djurtransporter AB grundades år 1937 av Wiking Lantz. Idag ägs och drivs åkeriet av bröderna Peter och Tomas Lantz. De har åtta lastbilar som används till djurtransporter. Årligen transporteras cirka 2 500 nöt, 3 500 får/lamm, 10 000 slaktgrisar, 20 000 – 25 000 smågrisar samt 545 livkalvar.

Åkeriet har sju anställda men tar in extra personal vid behov.

– Vi kör året runt, i princip varje dag. Det har till och med funnits år då vi haft transporter på julafton. Och vi har väldigt duktiga och engagerade förare. Utan dem skulle vi aldrig kunna hålla den höga standard som vi har, berättar Peter Lantz.

Varje bil rullar cirka 10 000 mil per år. Upptagningsområdet omfattar i princip hela Syd- och Mellansverige, så det är många gårdar som får besök av Kils Djurtransporter AB varje år.

Blommor och gratulationer

Två män tar emot blomma av en man

Kils kommun gratulerade företaget till den fina utmärkelsen med blommor. Kommunalrådet Georg Forsberg (C) konstaterar att företaget får utnämningen för sin höga kvalitet och servicegrad i verksamheten.

– Det här är verkligen Kils Djurtransporter väl unnat. Det är ett företag som året runt bidrar till att konsumenterna kan få de produkter de önskar i butikerna. Och de gör det med största ansvarstagande. Utmärkelsen är också extra rolig eftersom den också sätter strålkastarljuset på det riktigt bra företagande som kännetecknar Kil.

Här kan du läsa mer om utmärkelsen och HK Scan Agri.