Hamid driver skomakeri i Kil

­Har dina favoritskor slitits ut, dragkedjan i jackan gått sönder eller behöver du göra en extranyckel? Numera kan du få proffshjälp här i Kil. Sedan i somras driver Hamid Alhous skomakeri på Storgatan.

Läst och ett par röda skor i skomakeriet

Släkt och vänner har hjälpt Hamid att få ihop ett startkapital så han har kunnat köpa in nödvändig utrustning till sitt skomakeri.

Hamid Alhous startade sitt skomakeri på Storgatan i somras och han har en gedigen kunskap med sig från Syrien där han under flera år drev en skofabrik med några anställda.

När kriget kom förstördes allt och Hamid och hans familj flydde till Libanon, där han startade ett nytt skomakeri.

Viktigt att få prata svenska

För tre år sedan kom familjen till Sverige och sedan ett par år tillbaka bor de i Kil.

Hamids dotter Yasmin Alhawas har tagit sig igenom svenskastudierna på rekordtid och har nu fått anställning på SFI i Kil.

– SFI är bra för att lära sig grammatiken, men för att utveckla språket är det viktigt att umgås med människor i verkligheten och prata svenska, säger hon.

En grupp människor utanför skomakeriet

Företagsfredag hos Kils skomakeri. Från vänster Arne Skagerud, Hamid Alhous, Yasmin Alhawas, Jan Fallström (M), Mikael Johansson (S), Bo Thunberg och Torbjörn Nilsson.

Svårare att starta företag i Sverige

Själv sökte hon upp Språkcaféet så fort hon kunde när hon flyttade till Kil. Där lärde hon känna Kerstin Rosenberg och senare också hennes man Arne Skagerud, som varit till ovärderlig hjälp när Hamid ville starta sitt företag. Det skulle nämligen visa sig att det inte är fullt lika enkelt att starta företag i Sverige som i Syrien och Libanon.

Yasmin berättar om sin pappa, om hans önskan att få starta sitt företag och hur svårt det har varit att komma igång.

– Han vill bara jobba, men det har tagit lång tid, säger hon.

Två slitna kängor vid en symaskin

God hjälp av goda vänner

Arne Skagerud, pensionerad försäkringsrådgivare och egenföretagare, hjälpte till med byråkratin och i somras kunde Hamid äntligen öppna sitt skomakeri på Storgatan.

– Det här är människor med stor kompetens och stor vilja att bidra till det svenska samhället, det är synd att det tar så lång tid och att det är så besvärligt, säger Arne.

Många ger upp. Hamid var nära att göra det han också. Någon ekonomisk hjälp har han inte fått, men när det kändes som mörkast fanns vännerna och släkten där. Tillsammans samlade de ihop ett startkapital så att Hamid kunde köpa in nödvändig utrustning och nu är hans verksamhet igång.

Hand håller i sko med lös sula

Många tjänster i skomakeriet

I skomakeriet lagar och klackar Hamid om skor förstås, men han gör också mycket annat. Han gör specialanpassade skor till handikappade, justerar och bygger om skor om de inte passar, lagar och syr upp kläder, väskor och bälten, fixar sadlar och andra hästtillbehör och det mesta annat i läder och skinn. Dessutom tvättar han mattor, erbjuder nyckelservice och byter batterier i klockor.

Två händer och en dragkedja på en jacka

Hamid är lycklig över att äntligen få jobba med det han är bäst på, samtidigt som han känner att han gör nytta i sitt nya hemland. Dessutom utvecklar även han sin svenska nu när han träffar kunder varje dag.

Översta bilden: Margareta Alsbjer behöver hjälp med sina vandringskängor. Hamid Alhous lovar att hon snart kommer att kunna vandra med dem igen.

Vill du ha besök? Kontakta Bo Thunberg på telefon 0554-194 13 eller e-post bo.thunberg@kil.se för att boka in ett möte.

Under företagsbesöken vill kommunen lära sig mer om företagen och deras förutsättningar. Företagarna får chans att ställa frågor eller berätta om sina erfarenheter som företagare i Kil.