Landsbygdsföretag med strategiskt läge

Vid infarten till Fagerås, utefter gamla 61:an, står en hel klunga av gula och orangea maskiner, i varierande storleksklasser och av olika sort. Från utsidan är det inte lätt att se att här finns ett framgångsrikt familjeföretag som opererar över hela Sverige. Och i år också utsett till Årets Företagare i Kil.

– Åren går, konstaterar Mats Hultman, vd för Hultmans Maskiner. Vi har varit igång i 25 år och det känns att jag gjort mina timmar i företaget. Något 9 till 17-jobb har det knappast varit. Ska man bryta sig in en bransch som denna gäller det att ha väldigt hög servicegrad och kunna rycka ut när kunder behöver en.

Familjeföretag

Mats jobbade som resemontör över hela landet, men fick förslag om att starta firma och anställde också sin far. Det som började i liten skala 1992 har idag växt till ett välrenommerat och välkänt företag, långt utanför kommunens gränser.

Brett sortiment

Hultmans säljer det mesta som entreprenad- och byggfirmor kan behöva i maskinväg, från små smidiga minigrävmaskiner till enorma hjullastare.

Ett genombrott på den svenska marknaden kom när de blev återförsäljare av ett konkurrensstarkt österrikiskt kvalitetsmärke, men de saluför även begagnade maskiner av andra märken.

Hultmans erbjuder också uthyrning av hjullastare och bandgrävare - i allt från en dag upp till ett år. De hjälper också till med transport och support över landet, bland annat i samarbete med åkeriföretag i Kil.

Service och reparationer

En viktig konkurrensfaktor är att kunna erbjuda professionell service och reparationer för alla typer av entreprenadmaskiner. Utöver den egna verkstaden i Fagerås, har Hultmans byggt upp ett samarbete med verkstäder runt om i Mellansverige, för att hela tiden finnas tillgängliga när det finns behov av reparationer eller service. Till detta finns två servicebussar som gör att reparatörer snabbt kan hjälpa till också på plats hos företagen.

Utveckling

Sonen Pontus jobbar i firman sedan sex år tillbaks, främst med försäljning och uthyrning. Steg för steg tar han över mer ansvar och har också utvecklat en hel del nytt.

– För några år sedan insåg jag att vi borde ha bättre koll på var våra uthyrda maskiner verkligen finns. Och hur de nyttjas av de som hyr dem. Så nu har vi installerat en variant på GPS-teknik som gör att vi direkt ser var maskinen är men också kan läsa av användandet.

Årets företagare i Kil

I år utsågs Hultmans till Årets företagare i Kil.

– För oss är det bara fördelar att ha basen i Fagerås, berättar Mats. Vi är mitt i ett nav och tar oss smidigt och snabbt åt alla väderstreck - en mycket viktig konkurrensfaktor. Som Fageråsgrabb är det såklart också kul att kunna ha företaget här. Vi ser bara fördelar och skulle inte vinna något på att lokalisera oss till något större industriområde i till exempel Karlstad.

Vill du ha besök? Kontakta Bo Thunberg på telefon 0554-194 13 eller e-post bo.thunberg@kil.se för att boka in ett möte.

Under företagsbesöken vill kommunen lära sig mer om företagen och deras förutsättningar. Företagarna får chans att ställa frågor eller berätta om sina erfarenheter som företagare i Kil.