Ny rastbod och roligare utemiljö på Dallidenskolan

Popcorn, ballonger, musik, såpbubblor och klassisk bandklippning – hela skolgården andades feststämning när Dallidenskolan invigde sin nya rastbod. Miljötänk, engagemang och delaktighet har lagt grunden till roligare raster.

Biljard, bowling, sparkcyklar och frisbee-golf är bara lite av vad Dallidenskolans elever kan ägna rasterna åt sedan de fått en ny rastbod. Under året har personal, elever och föräldrar arbetat tillsammans för att skapa en bättre utemiljö och öka möjligheterna till lek och rörelse under skoldagen.

Johnnie Lindgren är idrottslärare på skolan och har fungerat som projektledare.

– Fysisk aktivitet ger positiva studieresultat och påverkar koncentrationen i klassrummet, säger han.

Rastboden är rolig. Det är fint, nytt och mycket färger. Vi ser fram emot käpphästar, säger Vilma i klass 3 och får medhåll av Erica, Mira, Hillevi och Joline.

Elever ansvarar för utlåningen

Rastboden har installerats i en förrådsbyggnad och är ordningsamt inredd. Var sak har sin plats och allt är noggrant uppmärkt - bollar, rockringar och inlines i många olika storlekar. Två utlåningsdiskar finns – en för lågstadiet och en för mellanstadiet. Tydliga listor och bilder visar vad som finns att låna. Elever ur årskurs sex servar kunderna och har hand om utlånet.

– De äldre eleverna får samarbeta och ta ansvar, lite som att prova på arbetslivet, berättar Johnnie.

Studsbollar, fotbollar, frisbees och inlines är mest populära, konstaterar Zander, Klara, Elin och Elvira som är några av de elever som ansvarar för utlåningen under rastbodens premiär.

Gamla saker får nytt liv

Återbruk har varit ett ledord i projektet. Johnnie har lagt mycket tid och kraft på att hitta både inredning och begagnade grejer efter barnens önskemål. Allt har skänkts från privatpersoner. Johnnie har åkt Värmland runt för att hämta upp saker han fått tag i via Facebook och andra köp- och säljsidor på nätet. Några prylar har också byggts om för att få optimal funktion.

– Det är helt klart värt allt arbete! Eleverna ska ha det så roligt som möjligt. Jag tror att det här bidrar till färre konflikter och bättre skolresultat. Framöver planerar vi också rastaktiviteter, till exempel olika utmaningar.

Biljardbordet är skänkt av en privatperson. Bordet har sedan fått hjul och gamla stylthinkar fastsatta för att bli enklare att förflytta och fungera på bästa sätt.

Pedagogiska möjligheter

Rektor Johan Brunsson är övertygad om att rastboden ger roligare raster, ökad rörelse, mer variation i leken och ökad förståelse mellan barnen.

– Men boden och utemiljön kan också användas i pedagogiska syften, lärande sker inte bara i klassrummet, säger han.

– Kan det bidra till ökad rörelse, högre puls, bättre koncentration på lektionerna och gladare barn så har vi en riktig win-win situation, säger rektor Johan Brunsson och firar med att blåsa såpbubblor.

Såpbubblor och popcorn skapar feststämning under premiären.

Det finns mycket att välja på i rastboden och till en del av lekutrustningen följer hjälm.

Bowlingkäglorna hittade Johnnie i ett förråd på skolan  och en bana ritades upp på skolgården.

Det gamla förrådet har rensats och inretts med begagnade hyllsystem.

Var sak har sin plats för att förenkla för eleverna som har hand om utlåningen.

I Dallidens skolgårdsforum har driftiga föräldrar engagerat sig, bland annat genom att bygga lekutrustning till eleverna. På gång är också minigolfbana, gagaplan och käpphästar.