1
Störningar

Störningar

1
1
Pågående arb.

Pågående arbeten

1
  •  
  •    
  • Din rättelse/kommentar kommer att mejlas till kommunikationsenheten.
     
    Din rättelse/kommentar kommer att mejlas till kommunikationsenheten.
     
  • Dra reglaget till höger för att skicka formuläret

Kontakta Kils kommun

Telefon
0554-191 00
Telefontider
8:00-12.00 och 13.00-16:00
E-post
kommun@kil.se
Besökstider
8:00-12.00 och 13.00-16:00
Besöksadress
Östra Torggatan 2D
665 23 Kil
Fakturaadress
FE 1407
645 88 Strängnäs

Fler kontaktuppgifter

TV/Uppdrag granskning granskar kommuners inköp av salt

Under 2016 och 2017 rapporterade värmländska medier om Kils kommuns brister vid inköp av bland annat tösalt. Vi åtgärdade detta för sent och hade framförallt under 2015 och 2016 köpt stora mängder tösalt och andra produkter till överpris.

I maj 2018 kontaktades vi av redaktionen för SVT:s Uppdrag granskning. De ville göra ett program om kommuner som handlat till överpris av samma företag som vi.

Kommundirektören Jan-Olov Ragnarsson svarade på deras frågor om hur affärerna gått till i Kils kommun.

–   Vår internkontroll brast vid dessa inköp, annars hade vi stoppat slöseriet mycket tidigare. Vi stoppade affärerna i oktober 2016 och ändrade rutiner och kontroller. Sedan dess är våra rutiner och kontroller vid inköp bättre, just för att vi ska undvika att göra liknande dåliga affärer igen, säger Jan-Olov Ragnarsson.

Uppdrag granskning har berättat för oss att de kommer att sända två program. Ett den 10 oktober, där några av de kommuner som handlat till överpris av samma företag är med. Det andra programmet ska enligt Uppdrag granskning sändas den 24 oktober och handla om företaget som sålt artiklarna.

–   Vi var en av många kommuner som handlade varor på felaktigt sätt av det här företaget. Så ska det naturligtvis inte gå till. När vi upptäckte bristerna såg vi över och skärpte rutinerna för att undvika att liknande saker ska hända igen, berättar Jan-Olov Ragnarsson.

Här kan du se Uppdrag Gransknings program

Det här hände och har hänt

  • November 2014: En anställd på Kils kommun betalar första fakturan från företaget Universal Solutions.
  • April 2015: Ekonomifunktionen påtalar att företaget finns med på varningslista, men affärerna avslutades inte trots varningen. Vi litade på att rutinen skulle fungera men hade ingen kontrollfunktion som följde upp varningen. Det har vi idag.
  • Oktober 2016: Personen som handlat av företaget väljer att sluta sin anställning.
  • Oktober 2016: Kils kommun stoppar affärerna med företaget när tekniske chefen blir uppmärksammad på vad som hänt. Kils kommun återsänder de två senaste leveranserna och får tillbaka pengar för de två sista fakturorna. Kils kommun utreder vad som hänt och skärper rutinerna.
  • November 2016: Kils kommun anställer efterträdare till den som slutat.
  • December 2016: Kils kommun polisanmäler personen som handlat och företaget, för att klarlägga om brott har begåtts.
  • December 2016: SVT Värmland granskar affärerna i Kils kommun. Även andra Värmlandsmedier rapporterar.
  • December 2017: Åklagaren fattar beslut om att lägga ner förundersökningen.
  • Maj 2018: Uppdrag granskning kontaktar Kils kommun och gör ett antal intervjuer.
  • Oktober 2018: Uppdrag gransknings reportage visas i SVT

Det här gick fel

Ekonomifunktionen meddelade personen som handlade med företaget att företaget var med på en varningslista. Personen som handlade stoppade inte affärerna. Företaget hamnade på Svensk handels varningslista den 2 december 2016. Svensk handel skriver så här om företaget: ”Universal Solutions ringer upp och erbjuder en gåva och vill skicka ett provpaket av deras produkter. De fortsätter sedan att skicka fler produkter trots att det inte har beställts. Enligt klagomålen anses även produkterna vara överprissatta.”

Så här gör vi idag

När vi får en varning i vårt ekonomisystem rörande ett företag som vi handlar av, ska ekonomichefen stoppa affärerna och utreda vad som hänt. Ekonomichefen ska meddela den som handlat, dennes chef och kommundirektör.

Kan ni garantera att det inte händer igen?

–   Vaksamheten och medvetenheten bland de som hanterar fakturor är idag mycket större än tidigare. De skärpta rutinerna gör att jag känner mig tryggare i att det inte ska hända igen, säger Jan-Olov Ragnarsson, kommundirektör.