Vara Metallindustri förser storkök med utrustning

Visste du att det finns ett företag i Kil som tillverkar bland annat stekbord, spishällar och brickvagnar till storkök? Familjeägda Vara Metallindustri grundades i Vara, men finns sedan 2014 i Kil.

Aris och Jessica Pavlov träffades när de båda jobbade inom restaurangbranschen. Så småningom blev de istället återförsäljare av storköksutrustning och kom på så sätt i kontakt med Vara Metallindustri.

Fem personer i en industrilokal

Jessica och Aris Pavlov köpte sitt företag 2008. Sedan sex år tillbaka finns det i Kil.

Företaget är en av Sveriges äldsta tillverkare av stekbord till professionella kök. Det startade som Vara Kopparslageri 1908 och har haft en stabil utveckling sedan dess. 1946 började företaget tillverka stekbord och skaffade sig en stark position på marknaden.

Moderniserat och utökat

Aris och Jessica köpte företaget 2008, utökade efterhand spissortimentet med sju nya modeller och påbörjade arbetet med att digitalisera alla gamla ritningar och modernisera produktionen.

– När vi köpte företaget var omsättningen 1,5 miljoner, i år är den nio miljoner och vi hoppas på ännu bättre resultat nästa år, säger Aris.

Större lokaler i Kil

Till att börja med drev han och Jessica företaget i Ilanda utanför Karlstad, men de växte ur lokalerna och idag är det bara lager där. Produktionen finns sedan 2014 i Kil, där cirka 15 personer arbetar med bland annat svetsning och montering. Delarna beställs från i första hand svenska underleverantörer.

Man sitter och monterar plåtbalkar

Cirka 15 personer arbetar med bland annat svetsning och montering på företaget i Kil.

Samarbetar för att skapa jobb

Det klappar också ett hjärta för socialt engagemang hos Jessica och Aris, och många som står en bit från arbetsmarknaden har fått hjälp att komma vidare genom åren.

– Vi har ett väldigt bra samarbete med Arbetsförmedlingen och gymnasieskolan och vi har en del enkla jobb som passar bra att börja med. Många har sedan utvecklats och fått nya tjänster, både hos oss och hos andra arbetsgivare, säger Jessica.

Breddar sortimentet

Utöver stekborden, välkända på marknaden som Waraborden, finns också bland annat spisar, induktionshällar, vagnar och hyllställningar i sortimentet.

Produkterna säljs alltid via återförsäljare – en av de större är Elektrolux – aldrig direkt till kund förutom när det gäller reservdelar.

Flera personer står i en industrilokal

Det finns flera ben inom företaget och Jessica och Aris äger också Vi syns som arbetar med marknadsföring i form av skyltar.

Med egen bakgrund inom restaurangbranschen vet Aris och Jessica vad slutkunden – kökspersonalen – vill ha: Hög kvalitet, bra ergonomi och kort leveranstid.

Kunderna finns framförallt i Sverige, men en liten del av produkterna går också på export till bland annat Norge, Estland och Finland.

Vill du ha besök? Kontakta Bo Thunberg på telefon 0554-194 13 eller e-post bo.thunberg@kil.se för att boka in ett möte.

Under företagsbesöken vill kommunen lära sig mer om företagen och deras förutsättningar. Företagarna får chans att ställa frågor eller berätta om sina erfarenheter som företagare i Kil.