Kilsbostäder städar med bakterier

Renare, mer lättstädat och hälsosamt för såväl miljö som människor – när bakterierna gör kemikaliernas jobb finns det bara fördelar, konstaterar Kilsbostäder.

Att vara lokalvårdare innebär en hel del tungt arbete, personalen exponeras dessutom för olika typer av kemiska medel. Sedan i maj 2018 pågår ett pilotprojekt hos Kilsbostäder. De testar hur det fungerar att ersätta de vanliga städprodukterna med bioteknologiska rengöringsmedel – bakterier. Syftet är att förbättra städningen och minska miljöpåverkan.

– Det har blivit väldigt lyckat. Det blir renare och mer lättstädat, dessutom är det skönt för vår personal att slippa andas in kemikalier, säger Ann-Christine Svensson, enhetschef för Kilsbostäders lokalvård.

Bakterierna städar trapphus

Ann-Christine läste en artikel om att Malmös fastighetsbolag städade med bioteknologiska rengöringsmedel och blev inspirerad och nyfiken. Bostadsbolagets vd, Ann-Louise Samuelsson, var med på noterna och nu testar några av lokalvårdarna de nedbrytningsbara rengöringsmedlen i ett antal av bolagets trapphus.

Det fiffiga med bakterierna, förutom att de är biologiskt nedbrytbara, är att de fortsätter att städa även efter att lokalvårdarna har moppat klart. Resultatet blir renare och ljusare ytor med mindre friktion.

Vill fasa ut kemikalier

Efter snart ett års testande har Ann-Christine och pilotpersonalen bara sett fördelar och på sikt hoppas de kunna byta till bioteknologiska städmedel i Kilsbostäders samtliga offentliga lokaler.

– Vi ser egentligen inga hinder. Alla våra rengöringsmedel skulle kunna ersättas med bakterier eller kemfritt städ oavsett var vi städar. Medlet är lite dyrare att köpa in, men å andra sidan är koncentrationen hög och svinnet lågt – man använder allt vatten i hinken till städningen, säger Ann-Christine.

Ann-Christine Svensson, enhetschef lokalvård, Kilsbostäder AB
0554-191 25, ann-christine.svensson@kilsbostader.se