Tjänster i nätet

Tjänster i nätet

Vad finns det för tjänster?

Stadsnätet ger dig tillgång till Internet, IP-telefoni, IP-TV och kabel-TV. Eftersom Kils Stadsnät är ett öppet nät månar vi om att det ska finnas ett stort utbud av tjänster, då behöver du inte känna dig låst och kan välja det som passar dig bäst. Detta gör även att tjänsterna hela tiden utvecklas, priserna pressas, kvalitén höjs och nya leverantörer och tjänster ständigt tillkommer. Vill du veta mer om våra många olika leverantörer och deras tjänster kan du klicka här.

Hur beställer jag tjänster?

Du beställer tjänster genom att kontakta den tjänsteleverantör du avser att välja. Kontaktuppgifter till samtliga tjänsteleverantörer hittar du här. Där hittar du även information om deras tjänster och erbjudanden. Det går bra att ringa eller maila leverantören du avser att välja, i vissa fall kan du beställa direkt via webben. Du kan även beställa din internettjänst via aktiveringsportalen och komma igång med den direkt. Det gäller enbart om det inte redan finns en tjänst beställd eller aktiv, läs mer om hur det funkar under ”Vad är aktiveringsportalen?”.

Vad är aktiveringsportalen?

Med aktiveringsportalen kan du som ny kund beställa en Internettjänst och komma igång med den direkt. Du behöver bara koppla in din dator direkt till internetuttaget, starta datorn och öppna en webbläsare. Du kommer direkt till portalen där du får instruktioner om hur du beställer en internettjänst. Kommer du inte till portalen kan du försöka surfa in på någon webbsida så ska du skickas vidare till aktiveringsportalen. Aktiveringsportalen fungerar inte om det redan finns en beställd eller aktiv tjänst via stadsnätet och kan alltså inte användas för att byta tjänst.

Om jag inte köper någon tjänst, vad kostar det då?

Bor du i villa och inte vill ha några tjänster betalar du heller inget annat än näthyran på 60 kr/mån. Den kan du säga upp med sex månaders uppsägningstid, och då bryts signalen in till din bostad. Önskar du senare att koppla på igen kostar det 1 000 kr. Bor du i ett flerbostadshus betalar fastighetsägaren näthyran, vilket innebär att du inte betalar något om du inte har beställt tjänster.

Har leverantörerna någon kundservice?

Ja. De tjänsteleverantörer som levererar tjänster i stadsnätet har alla en egen kundtjänst dit du kan vända dig med dina frågor och felanmälningar. Du hittar kontaktuppgifter till samtliga tjänsteleverantörer här . Är det något som är oklart gällande din anslutning kan du kontakta vår kundtjänst på 0554-194 00.

Felanmälan och support

Saknar du anslutning och uppkoppling kan du se om det är någon aktuell driftstörning eller planerat driftstopp som gör att dina fibertjänster inte fungerar. Om du har fel i dina tjänster ska du alltid felanmäla till din tjänsteleverantör. Du hittar alla leverantörer och deras kontaktuppgifter i tjänsteportalen. Leverantören gör en felsökning och vid behov tar de kontakt. De kommer också att skicka felärendet vidare till oss om de misstänker fel på själva fibernätet.

 

Du kan alltid göra en egen felsökning först innan du hör av dig till din leverantör:

1. Kontrollera att kablarna är hela och sitter ordentligt i all utrustning

2. Starta om all din utrustning – mediabox/fiberbox, router, dator och andra boxar för att se om en omstart hjälper.

3. Om du kan – testa att tillfälligt koppla in en dator direkt i mediaboxen/fiberboxen för att försäkra dig om att det inte är fel på din router. För att surfa säkert ska du ha en router, därför ska du enbart koppla bort den tillfälligt vid felsökning.

 

Hjälper inte det här så ska du kontakta din tjänsteleverantör.