1
Störningar

Störningar

1
  •  
  •    
  •  
     
  • Dra reglaget till höger för att skicka formuläret

Kontakta Kils Stadsnät

Telefon
0554-194 00
Telefontider
09.00-12.00 och 13.00-15.00 
E-post
kontakt@kilsstadsnat.se
Postadress
Kils Stadsnät AB, Box 88, 665 23 Kil
Besöksadress
Rosengränd 12, 665 32 Kil
Besökstider
08.00-12.00 och 13.00-16.00

Vanliga frågor

Fråga: Vad innebär ”öppet fibernät”?
Svar: I ett öppet fibernät finns det flera olika leverantörer att välja på, ett slutet fibernät kan man endast välja en leverantör.

Fråga: Hur djupt ska jag gräva på min tomt?
Svar: En rekommendation är 30-40 cm djupt.

Fråga: När kommer fibern fram till mitt hus?
Svar: Information om hur läget ser ut kan ni följa här på hemsidan. Vi kommer lägga upp information om hur långt vi kommit.

Fråga: Vilka tjänster kan jag få via fiber?
Svar: All information finns på kil.valjtjanst.se.
Där finner du telefoni-, tv. och bredbandsleverantörer.

Fråga: Jag har kopplat in min router till fiberutrustningen, men jag kommer inte åt portalen, varför?
Svar: När du ska beställa dina tjänster rekommenderas du att koppla in datorn direkt i utrustningen, en router kan spärra din åtkomst till portalen. Det går även bra att ringa direkt till vald leverantör och göra en beställning.

Fråga: Jag har flera TV apparater i mitt hem, behöver jag då en box till varje TV?
Svar: Ja, eftersom det är en digital signal, precis som via kabel-TV/parabol.

Fråga: Vart är en bra placering av "kundutrustningen"?
Svar: Många väljer att sätta denna nära TV:n i vardagsrummet. Detta för att det måste dras en kabel från utrustningen till digitalboxen.

Fråga: Jag har flera TV apparater och datorer, kan man köra detta trådlöst?
Svar: Till viss del. Om din dator inte har inbyggt trådlöst nätverkskort, kan man köpa till en USB-sticka. Till TV:n rekommenderas däremot kabel. Det finns även alternativa lösningar på detta, såsom nätverk via eluttaget.

Länkar
Senaste nytt

2020-02-17

Strömavbrott i Renstad. 17.08 gick strömmen ner i Renstad. Enligt Elevio beräknar det 4 timmar för att återställa strömmen. De har skickat folk för att undersöka.

El avbrott Beräknad slut kl 21.11.

2020-02-17

Fredagen den 21 februari mellan klockan 12-14 kommer Relacom att göra underhållsarbeten på Gränderna. Det här kommer att påverka fiber och kabel-TV kunder på Gränderna, Västra & Östra Lersätter.

El avbrott
Beräknad start/slut kl 12.00 - 14.00.

2020-01-28

Imorgon den 29 januari kommer vi att flytta på fibern vid Vikstaskolan. Detta kommer att medföra ett avbrott på fiberförbindelsen.

Beräknad start/slut
kl 08.00 - 14.00.

2020-01-27

Felet är nu åtgärdat!

Felet berörde vissa i det område som migrerades kl 13 idag. Totalt bestod det området av 230 adresser, och vi bedömer att ett 50-tal kunder drabbades av denna störning.

Orsaken till störningen var en felkonfiguration där de som drabbades hade en viss typ av CPE (Kundutrustning) hemma.

Felet var avhjälpt klockan 21:35 och då ska alla automatiskt ha kommit igång.

----------------------

Ett större fel har inträffat i nätet och det är många kunder som är utan internet och TV. Vi felsöker just nu och återkommer så fort vi har någon status.

2020-01-13

Under perioden 15:e Januari till 31: Januari kommer Kils Stadsnät att genomföra ett större driftsarbete.

Läs mer här

2019-12-11

På torsdag den 12 december mellan 9-12 lägger vi om delar av Frykerud till vår nya miljö.

Läs mer här

2019-12-10

Fel i utskick från Telenor. TV-leverantören Telenors tjänster upphör 2020-01-30 och inte vid årsskiftet som stod i utskicket. Beställ dock en ny leverantör i tid så ni hinner få utrustningen innan det läggs över. Migrering kommer ske mellan datumen 2020-01-15 och 2020-01-31.

2019-12-04

Telenor som TV-leverantör upphör i samband med flytt till MittNät 2020-01-31

Läs mer här